4. januar 2024

Et rigtigt godt år for Statens Naturhistoriske Museum

Rekordår

Efter lukningen af Zoologisk Museum i 2022, var det forventet, at Statens Naturhistoriske Museum ville opleve væsentligt lavere besøgstal i år. Men 2023 blev på flere områder et nyt rekordår for museets aktiviteter.

Udstillingen 'Aber - vores vilde familie' har været en stor publikumsmagnet for især familier.
Foto: Frederik Wolff, Statens Naturhistoriske Museum

2022 blev et rekordår for Statens Naturhistoriske Museum med hele 452.000 besøgende. Men selv om 2023 ’kun’ nåede 393.00 besøgende er Peter C. Kjærgaard, direktør for museet, rigtig godt tilfreds:

- 2023 er det første år uden Zoologisk Museum, der blev lukket i oktober sidste år som en del af forberedelserne til åbningen af vores nye museumsbygning. Museet var en stor publikumsmagnet, så vi havde forventet, at besøgstallene ville falde i år. Men vi har haft endnu et år med rigtigt fine besøgstal, siger Peter C. Kjærgaard.

Peter C. Kjærgaard, direktør for Statens Naturhistoriske Museum.
Foto: Frederik Wolff, Statens Naturhistoriske Museum

Statens Naturhistoriske Museum tilbyder mange oplevelser på et sted. Med både Botanisk Have, Palmehuset og særudstillinger somWildlife Photographer of the Year og Aber – vores vilde familieer der mulighed for store oplevelser både ude og inde.

Ikke mindst Palmehuset med sommerfuglehuset har været meget populært hos publikum, hvor hele 254.000 besøgende har lagt turen forbi det smukke væksthus i Botanisk Have i løbet af året. Det er 25.000 flere end sidste år, og en stor del af dem er udenlandske turister.

Antallet af besøgende i Botanisk Have er steget med 16 pct., så haven ender på 799.000 besøgende i 2023.

- De høje besøgstal viser, at museet med sin kombination af faktuel viden om naturen og den gode oplevelse imødekommer et stort behov hos danske og internationale gæster. Vi oplever samtidig, at et voksende antal unge bruger vores tilbud. Her løfter vi et stort ansvar, så det lover godt for de næste par år, indtil vi kan byde publikum velkommen i den nye museumsbygning, siger Peter C. Kjærgaard.

Aber - vores vilde familie
Foto: Frederik Wolff, Statens Naturhistoriske Museum

Museet har på alle områder oplevet en stor fremgang. Ikke mindst indenfor forskning og publikumsrettede events.

- Et godt eksempel er vores Citizen Science-projekt Masseeksperimentet, som vi udførte  i samarbejde med Astra. Her fik vi det vildeste engagement fra knap 30.000 skolebørn i Danmark, som hjalp vores forskere med at lave vores største feltarbejde nogensinde. I 2023 nåede vi også mere end 10.000 deltagende gymnasieelever i DNA & liv, der bringer gymnasieelever ind i et tværvidenskabeligt forskningslaboratorium. Vores arrangementer Vin & Videnskab bliver som oftest udsolgt på få timer. Så 2023 viser, at det på alle måder går rigtigt godt med at understøtte vores vision om at styrke forbindelsen mellem mennesker og natur, slutter Peter C. Kjærgaard.

Fotoudstillingen Wildlife Photographer of the Year har et voksende publikum år efter år. Udstillingen tiltrækker mange unge.