2. maj 2018

Myrejagten fortsætter i 2018

HJÆLP FORSKERNE

I 2017 hjalp børn og voksne med at indsamle myrer til et forskningsprojekt på Statens Naturhistoriske Museum – med stor succes. Nu vender myrejagten tilbage, hvor alle igen kan hjælpe forskerne med at kortlægge de danske myrer og deres kostvaner. I Myrejagten udforsker man myrernes kostvaner ved at udsætte lokkemad og tælle og indsamle de myrer, der dukker op ved hver type lokkemad. Over 250 familier og flere skoler deltog i Myrejagten sidste år, hvor der blev indsamlet over 6.200 myrer fordelt i hele landet. 24 arter blev fundet, og danmarkskortet over myrer blev godt opdateret. Der er dog fortsat uudforskede områder på kortet, og forskerne er langt fra færdige med at kortlægge de danske myrer – så myrejagten fortsætter igen i år.

Foto: David Nash

- Fra sidste års indsats kan vi se, at børn og voksne i alle aldre fra hele landet har deltaget i Myrejagten. Jeg oplever, at folk er meget interesseret i naturen og gerne vil hjælpe os forskere på en sjov og lærerig måde, især når de kan gøre det med deres børn, siger ph.d.-studerende Julie Koch Sheard fra Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, og tilføjer:

- Børnene synes, det er sejt, at de er med til at lave rigtig forskning, og så synes de, det er lidt vildt, at man kan arbejde med myrer. Det giver mig ekstra energi og glæde, når folk er positive over for projektet.

Flere arter nye steder

Sidste år fandt danskerne i alt 24 myrearter i Danmark, en del fra nye lokalitetet. 21 af de 24 arter er forholdsvis almindelige, idet de indgår i en gruppe af 29 arter, der i Danmark er registreret mere end 100 gange siden 1850. Der er altså otte arter, vi stadig mangler at finde. Af de tre sidste arter, der blev fundet, var en tidligere observeret 55 gange, en anden seks gange og den sidste fire gange. På museet havde vi i forvejen kun et individ af arten Lasius psammophilus, som blev indsamlet i 1999. Under myrejagten sidste år blev den fundet to gange på nye steder. Et andet eksempel er arten Lasius platythorax, der blev fundet i seks eksperimenter sidste år. Den art havde vi slet ikke i forvejen på museet, siger Julie Koch Sheard og tilføjer:

- Vi har således fået meget ny vide om de danske myrer takket været danskernes hjælp, både i forhold til helhedsbilledet og i forhold til de enkelte arter. Men vi vil gerne vide endnu mere, så derfor fortsætter Myrejagten igen i 2018.

Sådan kommer du i gang

Myrejagten er for børn i alle aldre og deres voksne. Jagtsæsonen løber fra starten af maj til og med september, hvor myrerne er mest aktive. Eksperimentet, der kan bestilles på www.myrejagten.dk eller købes på zoologisk museum og Geologisk Museum, kan f.eks. sættes op i baghaven, gården, ved sommerhuset, på legepladsen, campingpladsen eller et grønt areal.

I år har Myrejagten også et landsdækkende samarbejde med Naturvejlederne. Naturvejlederne vil i løbet af sæsonen afholde arrangementer, hvor børnefamilier kan komme med Naturvejlederne på Myrejagt. Se på listen nederst over hvilke Naturskoler/Naturcentre, der arbejder med Myrejagten.

For at deltage i Myrejagten har du brug for to ting:

• Et Myrejagten kit med alt hvad du har brug for til dit eksperiment
  • En brugerprofil til Myrejagtens inddateringssystem

Læs mere: www.myrejagten.dk

God myrejagt!

Kort over hvor der er lavet myrejagt i 2017. Hvid: ingen eksperimenter. Mørkegrøn: Flest eksperimenter. Der må gerne laves nye eksperimenter i både de hvide, de grønne og de mørkegrønne områder i 2018.