"Arternes Oprindelse" – ny og gammel viden om arter

- Vi markerer årsdagen for det berømte værk med ny viden om arterne og artsbegrebet

Foredrag for gymnasieelever i fagene Biologi og Bioteknologi.

Arten er en fundamental enhed i biologien og et begreb, der er værd at beskæftige sig nærmere med. På verdensplan beskrives der hvert år titusindvis af nye arter, men hvordan foregår dette forskningsarbejde? Hvordan laver man stamtræer og beskriver slægtskab mellem forskellige arter? Og er artsbegrebet mere kompliceret end som så?

Henrik Enghoff, professor og kurator, Statens Naturhistoriske Museum: ”Titusinder af nye arter – hvordan lærer vi de ukendte at kende?”

Bent Lindow, palæontolog og underviser, Statens Naturhistoriske Museum: ”Arternes overlevelse og mangfoldiggørelse - stamtræer igennem tid, rum og masseuddøen”

Jørn Madsen, biolog og videnskabsformidler, Statens Naturhistoriske Museum: ”Det umulige artsbegreb – hvorfor det levende ikke vil puttes i kasser”

Arrangementet vil foregå i auditoriet på Geologisk Museum. Det er gratis at deltage, når entréen til museet er betalt (25 kr. pr. elev; lærere kommer gratis ind). Tilmelding sker ved at skrive til: tilmelding@snm.ku.dk.