17. januar 2024

Få mere at vide om kattes kommunikation, sidste nyt fra lægevidenskaben og Jordens fremtid. Men du skal være hurtig.

Vin & Videnskab

Onsdag den 17. januar sidder rigtig mange klar ved tasterne, når forårets program for Vin & Videnskab sættes til salg kl. 18. For erfaringen er, at langt de fleste billetter bliver solgt i løbet af få timer. I år handler foredragene blandt andet om Jordens fremtid, årets Ig Nobel Prize, CRISPR-revolutionen og forskning, der skaber vrede.

ignobel
Ig Nobel-priserne omtales som et humoristisk alternativ til nobelpriserne.

Medierne er fulde af ’fake news’. Måske derfor hitter naturvidenskabelige foredrag fulde af fakta og gode historier fra forskningens verden, som var de varmt brød. Så man skal være hurtig på tasterne, hvis man vil sikre sig billetter til forårets foredrag i Vin & Videnskab på Statens Naturhistoriske Museum – en populær foredragsrække med førende forskere og eksperter, der fortæller om aktuelle emner fra naturvidenskabernes verden.

Forårets foredragsrække byder blandt andet på klimaforsker Sebastian H. Mernild, der fortæller om den seneste forskning i klimaet, og hvad videnskaben siger om, hvilken fremtid vi går i møde.

Man kan også møde Marc Abrahams. Han har skabt Ig Nobel Prizes, der ofte omtales som et humoristisk alternativ til nobelpriserne. Han præsenterer en række vindere – for eksempel Susanne Schötz, lektor ved Lund Universitet, som vandt Ig Nobel Biologiprisen i 2021 for at analysere variationer i spin, mjaven, hvæsen, hylen og andre former for kat-menneske-kommunikation.

Eller mød immunolog Louise von Gersdorff Jørgensen, der er en af pionérerne i Danmark inden for brugen af CRISPR-genmutationsteknologien, som fortæller om at redigere i DNA fra både planter, dyr og mennesker, så vi bedre kan forstå, hvad forskellige gener gør.

Og så er der Hannes Schroder, forhistorisk DNA-forsker og lektor på Globe Institute, Københavns Universitet. Hør hans fortælling om, hvordan en tyggegummi-tyggende pige for 6.000 år siden fik de sociale medier til at gløde i 2023.

Vindue til fortiden: Et stykke 6.000 år gammelt tyggegummi viste, at den danske stenalderpige Lolas havde mørk hud og blå øjne. Det faldt så mange for brystet, at hun endte i en ophedet debat på de sociale medier. Illustration: Tom Björklund / Museum Lolland-Falster

Arrangementerne har så stor succes, at de fleste foredrag bliver udsolgt på få timer.

- Vi lægger vægt på, at vores gæster får en stor oplevelse, samtidig med at de gerne skulle blive klogere på de emner, der bliver taget op. Jeg tror, at rigtig mange søger viden, de kan stole på, for i en verden fuld af fordrejet information, er det interessant at høre nogen tale om noget, de virkelig har forstand på, fortæller zoolog Mogens Trolle, som står for at arrangere Vin & Videnskab på Statens Naturhistoriske Museum.

Forårets program for Vin & Videnskab sættes til salg onsdag den 17. januar kl. 18

Se hele forårets foredragsprogram på vinogvidenskab.dk