Planteblindhed og kunstbaseret læring

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Planteblindhed og kunstbaseret læring. / Isager Ahl, Louise.

I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2023, Nr. 4, 2024, s. 74-83.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Isager Ahl, L 2024, 'Planteblindhed og kunstbaseret læring', MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, bind 2023, nr. 4, s. 74-83.

APA

Isager Ahl, L. (2024). Planteblindhed og kunstbaseret læring. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2023(4), 74-83.

Vancouver

Isager Ahl L. Planteblindhed og kunstbaseret læring. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2024;2023(4):74-83.

Author

Isager Ahl, Louise. / Planteblindhed og kunstbaseret læring. I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2024 ; Bind 2023, Nr. 4. s. 74-83.

Bibtex

@article{e1a3be4cd85643a6b0e1e19f20ea4c40,
title = "Planteblindhed og kunstbaseret l{\ae}ring",
abstract = "Planter udg{\o}r omkring 80 % af jordens samlede biomasse (Bar-On et al., 2018), og de er helt afg{\o}rende for at vores liv kan opretholdes (Fernando, 2012). P{\aa} trods af deres betydning bliver de dog ofte overset, m{\aa}ske endda helt glemt, i biologiundervisningen (Wandersee & Schussler, 2001). Denne manglende opm{\ae}rksomhed p{\aa} planterne fik i 1998 underviserne Wandersee og Schussler til at introducere og definere begrebet “planteblindhed” (1999, 2001). Det defineres som:• En manglende evne til at se eller bem{\ae}rke planterne i ens omgivelser• En manglende evne til at erkende planternes betydning i biosf{\ae}ren og i menneskelige anliggender• En manglende evne til at v{\ae}rds{\ae}tte de {\ae}stetiske og unikke biologiske tr{\ae}k ved de livsformer der tilh{\o}rer planteriget• Den misforst{\aa}ede antropocentriske rangering af planter som underlegne i forhold til dyr og dermed at man g{\o}r dem til noget ligegyldigt som man ikke tager hensyn til.",
author = "{Isager Ahl}, Louise",
year = "2024",
language = "Dansk",
volume = "2023",
pages = "74--83",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Planteblindhed og kunstbaseret læring

AU - Isager Ahl, Louise

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Planter udgør omkring 80 % af jordens samlede biomasse (Bar-On et al., 2018), og de er helt afgørende for at vores liv kan opretholdes (Fernando, 2012). På trods af deres betydning bliver de dog ofte overset, måske endda helt glemt, i biologiundervisningen (Wandersee & Schussler, 2001). Denne manglende opmærksomhed på planterne fik i 1998 underviserne Wandersee og Schussler til at introducere og definere begrebet “planteblindhed” (1999, 2001). Det defineres som:• En manglende evne til at se eller bemærke planterne i ens omgivelser• En manglende evne til at erkende planternes betydning i biosfæren og i menneskelige anliggender• En manglende evne til at værdsætte de æstetiske og unikke biologiske træk ved de livsformer der tilhører planteriget• Den misforståede antropocentriske rangering af planter som underlegne i forhold til dyr og dermed at man gør dem til noget ligegyldigt som man ikke tager hensyn til.

AB - Planter udgør omkring 80 % af jordens samlede biomasse (Bar-On et al., 2018), og de er helt afgørende for at vores liv kan opretholdes (Fernando, 2012). På trods af deres betydning bliver de dog ofte overset, måske endda helt glemt, i biologiundervisningen (Wandersee & Schussler, 2001). Denne manglende opmærksomhed på planterne fik i 1998 underviserne Wandersee og Schussler til at introducere og definere begrebet “planteblindhed” (1999, 2001). Det defineres som:• En manglende evne til at se eller bemærke planterne i ens omgivelser• En manglende evne til at erkende planternes betydning i biosfæren og i menneskelige anliggender• En manglende evne til at værdsætte de æstetiske og unikke biologiske træk ved de livsformer der tilhører planteriget• Den misforståede antropocentriske rangering af planter som underlegne i forhold til dyr og dermed at man gør dem til noget ligegyldigt som man ikke tager hensyn til.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2023

SP - 74

EP - 83

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 4

ER -

ID: 382859620