3. september 2015

Udzungwa – regnskoven på bjerget

SÆRUDSTILLING

Ny fotoudstilling på Geologisk Museum giver unikt indblik i en af Afrikas glemte regnskove: Udzungwa. Forskere fra Statens Naturhistoriske Museum har rejst hertil utallige gange gennem de seneste 35 år for at udforske og dokumentere stedets enestående biologiske mangfoldighed. Udstillingen tager beskueren med dybt ind i regnskoven til et møde med dyr og planter i alle tænkelige og utænkelige former og farver.

Leptopelis-grandiceps. Foto: Michele Menegon.

Leptopelis grandiceps. Foto: Michele Menegon.

I hjertet af Tanzania ligger et ganske særligt sted. Omkranset af tør savanne rejser Eastern Arc-bjergene sig som en frodig ø i et goldt hav. Bjergene er hjemsted for en rigdom af dyr og planter, der er unik på verdensplan. Det er, som om tiden har stået stille i denne uberørte grønne verden, hvor luften er tung af fugt, og ørerne fyldes med lydene fra tusind insekter og fugle.

Fotoudstillingen Udzungwa – regnskoven på bjerget handler om det største og rigeste område i Eastern Arc-bjergene – Udzungwa Mountains.

Mountain dwarf galago. Foto: Michele Menegon.

For 35 år siden var de stort set ukendte. Men et helt tilfældigt fund af en ny og markant abeart i 1979 blev starten på en nærmest ubrudt række af ekspeditioner og studieture til Udzungwa-bjergene for et stort antal forskere og studerende fra bl.a. Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet.

Det har resulteret i fund af nye abe- og fuglearter samt tusindvis af andre nye dyre- og plantearter.

Aerotegmina. Foto: Flemming Pagh Jensen

– Udzungwa er en prik på verdenskortet, som de færreste kender til. Men når man først har set udstillingen , vil man forstå, hvorfor forskere fra Statens Naturhistoriske Museum er vendt tilbage dertil gang på gang gennem årene. Man skal til steder som Galapagos for at finde en lignende biologisk mangfoldighed, og der dukker konstant nye arter op, der overrasker med deres særlige kendetegn og fantastiske farver. Man bliver ganske enkelt forundret over, at naturen findes i så mange variationer, siger udstillingschef Hanne Strager.

Bogen bag udstillingen
Udstillingen vises i forbindelse med udgivelsen af bogen Udzungwa – Tales of Discovery in an East African Rainforest, der er udgivet med støtte af Aage V. Jensen Charity Foundation, Beckett-Fonden og Critical Ecosystem. En smuk fotobog med 23 personlige fortællinger om udforskningen af Udzungwa.

Allablackia stuhlmanni. Foto: Michele Menegon.

- Både bogen og udstillingen er med til at sætte et helt unikt men for de fleste mennesker ukendt naturområde på landkortet. Jeg er stolt af det arbejde, som museets forskere har udført gennem årene i Udzungwa, og jeg er utrolig glad for, at enhver nu gennem bogen og udstillingen kan nyde Udzungwa-bjergenes mangfoldighed, siger Peter C. Kjærgaard, direktør for Statens Naturhistoriske Museum.

Åbningsreception: Torsdag den 10. september 2015 kl. 15.00, pressen er velkommen

Åben for publikum: Den 11. september 2015 til den 31. marts 2016

Sted: Geologisk Museum, Øster Voldgade 5-7, 1350 København K