18. april 2014

Millioner af hår

Dyr

Som barn blev jeg anset for at være nørdet (selv om ordet ikke fandtes dengang), fordi jeg under mugning i kostalden blev distraheret af at fundere over antallet af hår på en ko. Jeg prøvede at tælle hårene på en kvadrat-tomme og ville så skønne over koens overflade. Så langt kom jeg aldrig, men i familien står det stadig som en anekdote, og jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, hvor mange hår, der skønnes at være på forskellige dyr? Jeg ville også gerne kunne hovere lidt her i min pensionistalder ved at demonstrere, at jeg fik det at vide til sidst. Spørger Kjeld Christensen fra Albertslund.

Herefordkvæg.

Mange tak for spørgsmålet. Først troede jeg, at det ville være svært at skrive noget fornuftigt, da jeg ikke umiddelbart kunne huske at have stødt på ret meget om emnet. Men hold da op en rigdom af litteratur der findes. Meget af den stammer tilbage fra begyndelsen af 1900-tallet, så det har været en forrygende historisk rundtur i den mere nørdede afdeling af zoologien. Spænd sikkerhedsselen, nu kommer der en masse tal.

Nogle havlevende pattedyr har ingen eller få hår, det gælder fx hvalerne, hvor visse arter bare har nogle få børster på snuden. Den vestindiske søko har et skæg af stride børster, mens der bare er cirka 3000 hår jævnt fordelt ud over kroppen. Sæler, især pelssæler, har en tæt pels, og havodderen er rekordholder med op til 165.000 hår per kvadratcentimeter hud på forlemmer og kropsider. Nogle steder, på bryst og ben fx, er tætheden mindre, og man siger gerne, at den i gennemsnit har 130.000 hår per kvadratcentimeter. Det kan kun lade sig gøre, fordi der kan gro op til 100 hår ud af en enkelt hårsæk.

Isbjørne har en lang pels med op til 1600 hår per kvadratcentimeter, og den ren, der lever på Svalbard, har en af dyrerigets bedste isolerende pelse med op til 1500 luftfyldte hår (hos de helt små kalve er tætheden det dobbelte).

Det viser sig, at vi mennesker har flere hår på hovedet end de fleste menneskeaber, 200-450 hår per kvadratcentimeter (nogle dog meget færre) mod chimpansens lidt over 100. Det tætteste hovedhår har en mellem- og sydamerikansk natabe med hele 4000 hår for hver kvadratcentimeter.

I samme artikel fra 1931 sammenlignes med en art præriehund, der er en gnaver, som har 2300 og katten, der har hele 4500. Forfatteren anslår i øvrigt, at en kat er dækket af mere end 4 millioner hår. Man kan også læse, at en mand, der ”ikke syntes at være i besiddelse af en synderlig behåret brystkasse” alligevel havde dobbelt så mange hår på brystet som en hangorilla, 9 per kvadratcentimeter mod 3-6 hos den store menneskeabe. En gibbon havde derimod hele 888 per kvadratcentimeter.

Og nu skal vi nok komme til din barndoms ko. Man har både talt hår og opmålt hudarealer på køer. De mest almindelige europæiske racer har 650-1520 hår per kvadratcentimeter. En enkelt gang har man endda talt 1800 hos herefordkvæg. Sortbroget Dansk Malkerace, der er langt den mest udbredte race i dansk landbrug, er tallet 1150 i gennemsnit. Hvis du havde gennemført din optælling af en kvadrattomme, var du nået frem til cirka 7400 hår.

Man har udviklet formler, så man ud fra vægten kan vurdere hudarealet. Det er skam vigtig viden. Jo mere hud, jo større er varmetabet. Og jo mere koen fryser, jo mere energi skal den bruge til at holde kropstemperaturen oppe. Så er der til gengæld mindre energi til at danne mælk, og den skal have mere foder. Det er noget, der optager en landmand. En normal sortbroget malkeko vejer omkring 600 kg og har cirka 6 kvadratmeter hud (nogle formler når frem til 5 kvadratmeter, andre 7). Hvis vi antager at al huden er lige behåret - og det er den helt sikkert ikke, men alligevel, som man siger kan man gange sammen og nå frem til, at en ko er dækket af omkring 69 millioner hår.

Man har også lavet beregninger på hudoverfladen hos får. Et stort får på 90 kg har omkring 1,8 kvadratmeter hud. Nogle merinofår har i gennemsnit 5200 hår per kvadratcentimeter på det meste af kroppen, så et velvoksent merinofår slæber altså rundt på næsten 94 millioner hår (hvis den altså er lige pelset alle steder på kroppen).

Det lyder af meget, men en mellemstor han-havodder på 30 kg har cirka 0,8 kvadratmeter hud, og med sin rekordtætte pels når den helt op på omkring 1 milliard enkelthår (1000.000.000 hår). Jeg vil tro, at den kun overgås af en pelssæl, der lever i det nordlige Stillehav. En stor han på 270 kg har omkring 2 milliarder hår i pelsen. Verden er fuld af hår!