6. marts 2024

Dansk kapacitet med stor international erfaring bliver ny forskningschef

Forskningschef

Nina Rønsted kommer fra en stilling som direktør for forskning og naturbevaring for National Tropical Botanical Garden på Hawaii og har stor national og international erfaring. Nu skal hun være med til at videreudvikle forskningen på Statens Naturhistoriske Museum.

Nina Rønsted
Nina Rønsted har stor erfaring med samlingsbaseret forskning. Foto: Jon Letman

- Statens Naturhistoriske Museums mål er at styrke forbindelsen mellem mennesker og natur, så vi skaber positive forandringer. Nina Rønsted har præcis den profil, som vi ønsker; et stærkt fokus på biodiversitet, et effektivt internationalt netværk, og stor erfaring med samlingsbaseret forskning. Og de sidste fire års arbejde for en af verdens førende botaniske haver har vist, at hun har et stort talent for ledelse, siger Peter C. Kjærgaard, direktør for Statens Naturhistoriske Museum.

Nina Rønsted kommer fra en stilling som direktør for forskning og naturbevaring ved National Tropical Botanical Garden på øen Kauai i Hawaii. Foto: Jon Letman

Nina Rønsted er oprindelig uddannet farmaceut, men har arbejdet med botanik og naturhistoriske samlinger gennem det meste af sin karriere.

- Jeg er meget engageret i, at vi genfinder vores gode forhold til naturen her i Danmark. Som Danmarks nationale museum for naturhistorie, spiller Statens Naturhistoriske Museum en central rolle, da vores samlinger er fundamentet for en stor del af den forskning, der skal til, når vi skal forstå og beskytte diversiteten i naturen og samtidig sikre f.eks. sunde og bæredygtige fødevarer for alle, siger Nina Rønsted.

Museet er ved at digitalisere samlingerne, så alle får mulighed for at gå på opdagelse i store dele af de mere end 14 millioner genstande, indsamlet over hele verden gennem mere end 400 år. Den nye forskningschef peger på, at museet bl.a. råder over verdens største samling af dansk og nordatlantisk natur. Men også museets Citizen Science-projekter er med til at sikre væsentlig viden om naturens tilstand, samtidig med at borgere, foreninger og organisationer får et tættere forhold til forskningen i den danske natur.

- Vi har et meget stærkt forskerhold, en unik samling, og som en del af Københavns Universitet har vi en lang række samarbejdsprojekter med andre betydende vidensinstitutioner. Det glæder jeg mig til at stå i spidsen for, siger Nina Rønsted.

Nina Rønsted har stor erfaring med samlingsbaseret forskning. Foto: Jon Letman

Fakta

Efter afslutningen af sin ph.d. inden for lægeplanter i 2002, modtog Nina Rønsted et internationalt stipendium ved Kew Gardens udenfor London (2003–2007), herunder 16 måneder udstationeret ved Department of Plant Biology på University of Minnesota, USA.

Nina Rønsted vendte tilbage til Københavns Universitet som Steno Stipendiat på Institut for Medicinalkemi, nu Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, (2008–2011). I 2012 blev hun ansat som lektor ved Statens Naturhistoriske Museum og fra 2015 som professor og kurator for botaniske samlinger. Fra 2015-2016 og igen fra 2018-2019 varetog hun også funktionen som Vicemuseumschef for Forskning for museet.

I 2019 blev hun udnævnt til direktør for forskning og naturbevaring ved National Tropical Botanical Garden med hovedkvarter på øen Kauai i Hawaii.

Nina Rønsted tiltrådte sin nye stilling som Vicemuseumschef for Forskning den 1. marts 2024.

Statens Naturhistoriske Museum

Statens Naturhistoriske Museum er det nationale museum for naturhistorien i Danmark og organiseret under Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet. Samlingerne på museet rummer 14 millioner genstande indsamlet gennem 400 år fra alle egne af verden. Museets forskning tager udgangspunkt i samlingerne med det formål at udvide forståelsen af de geologiske, biologiske og miljømæssige processer, der har formet vores planet og det liv, der findes på den i dag.