26. april 2013

Eksotisk kæmpekat huserede i England for 100 år siden

Rovdyr

Dr. Ross Barnett fra Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitet har sammen med en gruppe engelske forskere analyseret skelettet og pelsen af et mystisk dyr, der har været gemt væk i et magasin under et britisk museum. Analyserne viser, at dyret er en såkaldt canadisk los, og at den levede vildt i England omkring starten af det 20. århundrede.

- Denne vildtlevende los er et historisk bevis på, at sjældne og eksotiske kattedyr med mellemrum har været en del af den britiske fauna i mere end 100 år, siger forskergruppelederen, dr. Ross Barnettfra Statens Naturhistoriske Museum på Københavns Universitet og fortsætter: Resterne af dyret er vigtige, da de stammer fra det første store kattedyr i Storbritannien.

Lynx, Bristol Museum & Art Gallery © Courtesy of Bristol Museums, Galleries & Archives

Los, Bristol Museum & Art Gallery © Courtesy of Bristol Museums, Galleries & Archives

Dyrets skelet og udstoppede pels er blevet analyseret af et tværfagligt forskerhold bestående af forskere fra Københavns Universitet, Durham University og universiteter i Bristol, Southampton og Aberystwyth.

Forskerne er nået frem til, at dyret er en canadisk los – et rovdyr, der er mere end dobbelt så stort som en almindelig huskat.

Forskningsresultatet, som offentliggøres i dag i det videnskabelige tidsskrift Historical Biology, slår fast, at dyret er det tidligst kendte eksempel på et vildtlevende, ikke naturligt forekommende, stort kattedyr i Storbritannien.

En analyse af dyrets knogler og tænder har også fastslået, at den har været holdt i fangenskab længe nok til at udvikle markant tandtab og plak, før den enten undslap eller bevidst blev sat fri.

Forskerne fandt desuden optegnelser, som viser, at lossen blev skudt af en godsejer i Devon-området i starten af 1900-tallet efter at den havde dræbt to hunde.

Optegnelserne afslører også, at dyret oprindeligt var blevet fejlkategoriseret af konservatorer i 1903 som en eurasisk (el. europæisk) los, der er nært beslægtet med den canadiske los.

Dr. Barnett er samtidig tilknyttet Instituttet for udvikling og DNA (Durham Evolution and Ancient DNA (DEAD) Lab) ved Durham University, hvis hovedforsker er dr. Greger Larson, lektor ved universitetets Institut for arkæologi og medforfatter af denne artikel.

Dr. Ross Barnett, tlf. 35 32 13 07.

Læs den videnskabelige artikel

Multidisciplinary investigation of a ‘British big cat’: a lynx killed in southern England c.1903" (tværfaglig undersøgelse af et "stort britisk kattedyr": En los dræbt i Sydengland ca. 1903), af Max Blake, Darren Naish, Greger Larson, Charlotte L King, Geoff Nowell, Manabu Sakamoto og Ross Barnett. Artiklen vil blive offentliggjort i Historical Biology, Vol 25, No 3. Den videnskabelige artikeler tilgængelig online her.