19. marts 2024

Gå på opdagelse blandt insekterne

Ny app

En ny app er den ultimative begynderguide til insekter for naturelskere, studerende og biologer,

Bugdex er nem at bruge og er især målrettet elever og studerende. Men alle, der interesserer sig for naturen, kan bruge den til at lære mere om insekter. Bugdex

Bugdex er en interaktiv guide der bringer insekternes fascinerende verden til live. Den indeholder et væld af spændende animationer og masser af fantastiske insektbilleder. Appen er udviklet af Statens Naturhistoriske Museum i samarbejde med DKB Digital Designs, og den giver dig mulighed for at opdage de fantastiske måder, insekter lever og udvikler sig på. Samtidig hjælper den dig med at forbedre dine indsamlings- og iagttagelsesfærdigheder - og meget mere.

Bugdex's brugervenlige interface er designet til at være let tilgængelig og opmuntre til udforskning. Appen er især målrettet til at undervise skoleelever på udskolingsstadiet, gymnasieelever og universitetsstuderende, men den appellerer til alle, der interesserer sig for naturen og ønsker at lære mere om insekter.

Bugdex vil ruste den spirende insektnørd til at træde ud i naturen bevæbnet med en samling af instruktionsvideoer og billeder, der demonstrerer de grundlæggende teknikker og det nødvendige udstyr. Fra begynderpraksis til avancerede teknikker hjæper Bugdex dig med de redskaber, der vil gøre det muligt for dig at udforske insekterne omkring dig.

I appen kan man blandt andet læse om insekterne og lære hvordan man inddeler dem i undergrupper. Illustration: Bugdex

Bugdex har fire hovedafsnit:

• ’Guide’ lærer dig, hvordan du genkender de 30+ insektordener i verden, og hvordan du adskiller insekter fra andre hvirvelløse dyr.
  • ’ Bestiarium’ giver dig mulighed for at gennemse insektordener enten i alfabetisk eller i evolutionær rækkefølge; en informationsside for hver orden giver yderligere oplysninger.
  • ’Udstyr’ giver praktiske tips og tricks til, hvordan man får succes, når man indsamler i felten.
  • ’Helt basalt’ giver generel information om mangfoldighed, anatomi og udvikling af insekter.

Fakta om Bugdex

Bugdex er udviklet af David K.B. Cheung, Line Kræmer, Charles-Étienne Ferland, Marvin W. Gunderman og Lars Vilhelmsen, som udgør et dansk-canadisk hold af passionerede entomologer. Vi håber at Bugdex vil øge opmærksomheden om og påskønnelsen af insekter.

Bugdex er produceret med generøs støtte fra Novo Nordisk Fonden, mens Augustinus Fonden og 15. Juni Fonden har ydet støtte til udvikling af pilotversioner af appen.

Bugdex - din portal til insekternes verden – er gratis og tilgængelig fra Apple App Store, mens en Android-version på vej. Søg på 'Bugdex DK' for den danske version.