3. oktober 2014

Indsatsen skal forøges for at nå 2020-målsætninger for biodiversitet

Målsætninger for biodiversitet

Der er gjort fremskridt for at løse den aktuelle biodiversitetskrise, men indsatsen skal forøges væsentligt for at nå de biodiversitetsmål, som verdenssamfundet har sat for 2020. Det viser en midtvejsvurdering offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Science i dag. Studiet er foretaget af 51 eksperter blandt andet fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet.

I 2010 skrev Danmark sammen med 192 andre lande under på 20 såkaldte Aichi-biodiversitetsmål, der skal stoppe tilbagegangen af biodiversitet. Halvvejs mod denne frist har et team af 51 eksperter fra over 30 institutioner vurderet indsatsen for at nå disse mål.

Studiet konkluderer, at det er usandsynligt at vende kurven for nedgangen i biodiversitet med den nuværende indsats på trods af, at verdenssamfundet har øget indsatsen og investeringen i biodiversitet samt udpeget mange flere beskyttede områder på land og i hav.

Beskyttet område: Udzungwa Mountains National Park, Tanzania. Krediteres: Rasmus Gren Havmøller. Hent billede

- Vi er halvvejs i tid, men ikke halvvejs i mål endnu. Den nuværende indsats kan ikke hamle op med det stigende tryk på naturen, men det er stadig muligt at nå flere af biodiversitetsmålene frem mod 2020, hvis indsatsen bliver opgraderet, siger Professor Neil Burgess fra Danmarks Grundforskningsfonds Center for Makroøkologi, Evolution og Klima og FN’s miljøprogram UNEP.

Resultaterne har født direkte ind i en global vurdering af status og trends for biodiversiteten, som offentliggøres den 6. oktober i Korea til COP12 under FN’s Biodiversitetskonvention – ikke at forveksle med den kommende COP21 i Paris under FN’s Klimakonvention. Nødvendige indsatser og løsningsforslag vil blive diskuteret på mødet for at bringe verdenssamfundet tilbage på sporet mod 2020-målsætnigerne.

Også nogle succeshistorier

Ubeskrevet art af trehornet kameleon (Trioceros sp. Nov.) fra Udzungwa Mountains NP, Tanzania. Krediteres: Rasmus Gren Havmøller. Hent billede

Mens det halter særligt bagefter for at nå målsætningerne inden for bl.a. bæredygtigt fiskeri, tab af levesteder, forurening, invasive arter og konsekvenser af klimaforandringer på biodiversiteten, er der dog også lyspunkter i studiet.

- For eksempel er vi godt på vej til at opnå de 17 % af Jordens landareal, der skal udlægges til beskyttede områder inden 2020, og indsatsen for at øge offentlighedens kendskab til biodiversitetskrisen samt den videnskabelige forståelse af den har set en væsentlig fremgang, forklarer Neil Burgess, som også fortæller om resultaterne den 23. oktober på Københavns Universitets kongres Global Challenges: Achieving Sustainability.

Link til artiklen i Science.

Kontakt:

Professor Neil Burgess
Mobil: +255 754 924257

Postdoc Jonas Geldmann (har leveret data til studiet)
Mobil: +45 29 90 51 92

Elisabeth Wulffeld, Kommunikationsmedarbejder