Se de fantastiske vinderfotos i Wildlife Photographer of the Year

Nedenfor giver vi dig et smugkig på de smukke og ofte tankevækkende vinderfotos i udstillingen Wildlife Photographer of the Year (WPY58), som vises på Statens Naturhistoriske Museum frem til 27. august 2023 sammen med de øvrige finalister i den prestigefulde konkurrence.

Lad dig betage af årets bedste natur- og dyrefotos kåret på verdensplan og dyk ned i de fascinerende historier bag billederne.

Kontakt

Bent Bøkman
Presseansvarlig
Statens Naturhistoriske Museum
Københavns Universitet
Mobil: (+45) 53 83 30 41
Mail: bent.boekman@snm.ku.dk

 

Fotos på denne side må kun bruges i forbindelse med presseomtale af udstillingen Wildlife Photographer of the Year (WPY58) på Statens Naturhistoriske Museum.

Billederne kan downloades her fra siden i en web-venlig opløsning til digital brug ved at klikke på de enkelte billeder.

For billeder i høj opløsning til print kontakt venligst museets presseansvarlig Bent Bøkman.

Alle anmodninger om brug af fotos til forsidecover skal sendes til wildpress@nhm.ac.uk.

Der er maksimalt 15 billeder tilgængelige pr. medieomtale.

Billeder bør ikke beskæres eller ændres. Mindre beskæring er mulig med tilladelse fra fotografen.

KREDITERING ER PÅKRÆVET. Krediteringsoplysningerne fremgår af billedbeskrivelserne: [Fotografens navn] / Wildlife Photographer of the Year.

Copyright skal tydeligt tilskrives fotografen.

LÆS VENLIGST vilkår og betingelser for brug af pressefotos ifm. omtale af udstillingen.

Download dokument med billedbeskrivelser og kameraindstillinger.

 

Det summer af liv

"Det summer af liv" af Karine Aigner, USA ©
Konkurrencens hovedvinder kåret Wildlife Photographer of the Year
Og vinder i kategorien 'Adfærd: Hvirvelløse dyr'

Karine Aigner kommer tæt på en gruppe bier, der konkurrerer om at parre sig.

Karine brugte sit makroobjektiv til at fotografere en summende kugle af kaktusbier, som snurrede rundt over det varme sand. I midten af kuglen klamrede en han sig til den eneste hun. Efter et par minutter fløj de to væk for at parre sig.

Verdens bier er truet af tab af levesteder, pesticider og klimaforandringer. Da 70% af alle biarter bygger rede under jorden, er det yderst vigtigt, at områder med naturlig jordbund efterlades uberørt.

Syd-Texas, USA.

Billedskønne barder

"Billedskønne barder" af Katanyou Wuttichaitanakorn, Thailand ©
Kåret 'Young Wildlife Photographer of the Year'
Og vinder i kategorien 'Unge fotografer 15-17 år'

Katanyou Wuttichaitanakorn (Thailand) er fascineret af kontrasterne i brydehvalens farver og strukturer.

Da hvalen kom til syne i nærheden, slukkede turbåden sin motor i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer for turismesejlads. Mens båden gyngede i bølgerne, måtte Katanyou holde sine hænder godt i ro for at fange dette nærbillede.

Brydeshvaler har op imod 370 par grå barder, der vokser i overkæben. De består af keratin – det samme protein, der også danner menneskehår og -negle. Hvalerne bruger barderne til at si små byttedyr fra vandet.

Den øvre Thailandbugt, Phetchaburi, Thailand.

Slagets tinder

"Slagets tinder" af Ekaterina Bee, Italien ©
Vinder i kategorien 'Unge fotografer op til 10 år'

Ekaterina Bee (Italien) ser to alpestenbukke kæmpe om herredømmet.

Under en familieudflugt en forårsdag fik Ekaterina øje på to stridende hanner. De to alpestenbukke stødte hornene sammen og fortsatte med at udveksle slag, mens de stod på bagbenene som to boksere i en ring.

I begyndelsen af 1800-tallet var alpestenbukke næsten udryddet på grund af jagt, og færre end 100 overlevede i bjergene på grænsen mellem Italien og Frankrig. Takket være en vellykket bevaringsindsats er der i dag flere end 50.000.

Pian della Mussa, Piemonte, Italien.

Ud af tågen

"Ud af tågen" af Ismael Domínguez Gutiérrez, Spanien ©
Vinder i kategorien 'Unge fotografer 11-14 år'

Ismael Domínguez Gutiérrez (Spanien) finder et sort-hvidt motiv af en fiskeørn, der sidder på et dødt træ og venter på, at tågen skal lette. 

Da Ismael ankom til vådområdet, blev han skuffet over, at han ikke kunne se mere end et par meter frem for sig. Og han kunne slet ikke skimte de lappedykkere, han var kommet for at fotografere. Men da tågen begyndte at lette, løftede den sløret for dette iøjnefaldende motiv.

Fiskeørne overvintrer i Andalusien. Områdets mange reservoirer giver disse udbredte rovfugle adgang til lavvandet, åbent vand, der er klarere end mange floder og søer.

Los Hurones-reservoiret, Cádiz, Spanien.

Brillebjørnens usikre fremtid

"Brillebjørnens usikre fremtid" af Daniel Mideros, Ecuador ©
Vinder i kategorien 'Dyr i deres miljø'

Daniel Mideros (Ecuador) tager et gribende portræt af et truet levested og dets enlige beboer.

Daniel satte kamerafælder op langs en vildtkorridor, som dyrene bruger for at nå de højtliggende sletter. Han placerede kameraerne for at vise, hvordan det naturlige landskab er ved at forsvinde. Bjørnen er indrammet i hjertet af billedet.

Brillebjørnens leveområde strækker sig fra det vestlige Venezuela til Bolivia, men arten er gået massivt tilbage som følge af fragmenterede og tabte levesteder. Efterhånden som mennesker fortsætter med at bygge og opdyrke jorden rundt om i verden, bliver der stadig mindre plads til dyrelivet.

Peñas Blancas, Quito, Ecuador.

Oppustet opvisning

"Oppustet opvisning" af José Juan Hernández Martinez, Spanien ©
Vinder i kategorien 'Dyreportrætter'

José Juan Hernández Martinez (Spanien) er vidne til en kravetrappes overdådige kurmageri.

José ankom til kravetrappens spilleplads om natten. I måneskæret gravede han sig et lavt skjul. Fra sin udkigspost fangede han hanfuglens fuldt oppustede profil, da den tog et kort hvil fra sin hektiske parringsdans.

Kravetrappe-hannen vender hvert år tilbage til sin spilleplads på De Kanariske Øer for at opføre en imponerende forestilling. Med løftet fjerkrave og hovedet kastet tilbage farer hannen fremad, for derefter at vende tilbage til udgangspunktet, hvile i et par sekunder og starte forfra.

La Oliva, Fuerteventura, Spanien.

Den lyttende fugl

"Den lyttende fugl" af Nick Kanakis, USA ©
Vinder i kategorien 'Adfærd: Fugle'

Nick Kanakis (USA) får et indblik i skovsmutters hemmelige liv.

Nick fik øje på en ung gråbrystet skovsmutte, der søgte efter føde. Da han vidste, den ville forsvinde ind i skoven, hvis han nærmede sig, udså han sig en plet af nedfaldne blade og ventede. Han havde heldet med sig. Den lille fugl hoppede ind i billedfeltet og pressede øret til jorden for at lytte efter små insekter.

Denne måde at spore bytte på bruges også af andre fugle, herunder solsorten. Gråbrystede skovsmutter lever på jorden og kan ofte høres, men ikke ses. De udsender høje, iørefaldende sange og raspende kald, mens de skjuler sig i underskoven.

Tatamá Nationalpark, Risaralda, Colombia.

Den store bjergjagt

"Den store bjergjagt" af Anand Nambiar, Indien ©
Vinder i kategorien 'Adfærd: Pattedyr'

Anand Nambiar (Indien) får et sjældent pletskud af en sneleopard, der jager en flok stenbukke mod en stejl afgrund.

Fra sin udsigtspost på den anden side af slugten så Anand til, mens sneleoparden bevægede sig op over flokken af stenbukke. Sneleoparden er perfekt tilpasset til omgivelserne – i modsætning til Anand, der måtte træne sig op til at kunne håndtere højderne og de lave temperaturer.

Sneleoparden lever under nogle af de mest ekstreme forhold i verden. Den er nu opført på IUCN’s rødliste som en sårbar art, der er truet af klimaforandringer, minedrift og jagt – både på sneleoparderne selv og deres bytte.

Kibber Vildtreservat, Himachal Pradesh, Indien.

Flagermusfangeren

"Flagermusfangeren" af Fernando Constantino Martínez Belmar, Mexico ©
Vinder i kategorien 'Adfærd: Padder og krybdyr'

Fernando Constantino Martínez Belmar (Mexico) venter i mørket på, at en rottesnog snupper en flagermus.

Fernando brugte et rødt lys, som både flagermus og slanger er mindre følsomme over for, til at holde øje med denne yucatan-rottesnog. Snogen stak frem fra en sprække i stenene, og Fernando havde kun få sekunder til at knipse billedet, inden rottesnogen trak sig tilbage med sit flagermusbytte.

Hver aften ved solnedgang i De Hængende Slangers Hule flyver tusindvis af flagermus ud for at finde nattens føde. På samme tidspunkt dukker de sultne rottesnoge op og dingler fra loftet for at hapse deres bytte i luften.

Kantemo, Quintana Roo, Mexico.

Tohorāens nye håb

"Tohorāens nye håb" af Richard Robinson, New Zealand ©
Vinder i kategorien 'Havet: Det store billede'

Richard Robinson (New Zealand) fanger et håbefuldt øjeblik for en bestand af hvaler, der har overlevet mod alle odds.

På grund af dårlig sigtbarhed brugte Richard en kamerastang til at fotografere hvalerne, som langsomt nærmede sig hans båd. Han pressede sit kamera til det yderste i det mørke vand. Til hans lettelse blev billedet knivskarpt, og parringsøjeblikket blev smukt foreviget.

Når en sydlig rethval-hun er klar til at parre sig, ruller den om på ryggen. Denne manøvre kræver, at hannen strækker sin penis hen over hunnens krop. Den newzealandske bestand af sydlige rethvaler, som maorier kalder for ”tohorā”, blev næsten udryddet af hvalfangere i 1800-tallet. Hver ny unge giver derfor nyt håb.

Deas Head, Auckland-øerne, New Zealand.

 Magiske morkler

"Magiske morkler" af Agorastos Papatsanis, Grækenland ©
Vinder i kategorien 'Planter og svampe'

Agorastos Papatsanis (Grækenland) skaber et eventyrbillede i Olympens skove.

Agorastos ville gerne skabe et magisk billede af svampe, der ledte tankerne hen på folkeeventyr. Han ventede på, at Solen skulle filtrere gennem træerne og oplyse vandet i baggrunden. Derefter brugte han et vidvinkelobjektiv og blitz til at fremhæve morklernes labyrintiske former.

I mange dele af verden betragtes morkler som gastronomiske skatte, fordi de er vanskelige at dyrke, men i nogle skove vokser de naturligt.

Olympen, Pieria, Grækenland.

Himmelske flamingoer

"Himmelske flamingoer" af Junji Takasago, Japan ©
Vinder i kategorien 'Naturens kunstværker'

Junji Takasago overvinder højdesyge for at tage et drømmeagtigt foto.

Junji krøb hen mod gruppen af chileflamingoer, der pudsede fjer. På trods af sin højdesyge fangede han dette drømmesyn, hvor flamingoernes koreografi spejler sig blandt skyerne.

Salar de Uyuni ligger højt oppe i Andesbjergene og er verdens største udtørrede saltsø. Det er også stedet for en af Bolivias største litium-miner, og minedriften truer flamingoernes fremtidsudsigter. Litium bruges i batterier til telefoner og bærbare computere. Ved at genbruge gammel elektronik kan vi begrænse efterspørgslen på nye maskiner.

Salar de Uyuni, Daniel Campos-provinsen, Bolivia.

Stjerneskud

"Stjerneskud" af Tony Wu, USA/Japan ©
Vinder i kategorien 'Under vand'

Tony Wu betragter en kæmpe søstjernes fængslende parringsdans. 

Tony stod over for en udfordring, da vandet omkring ham blev fyldt med æg og sæd fra gydende søstjerner. Da han befandt sig i en lille lukket bugt med kun et makroobjektiv på kameraet, måtte han rykke baglæns for at presse den svajende søstjerne ind i objektivets synsfelt og tage dette galakse-lignende foto.

De gydende søstjerners ”dans”, hvor de svajer og hæver sig, er måske med til at frigive deres æg og sæd. Dansen kan også hjælpe med at feje æg og sæd ud i strømmen, hvor befrugtningen foregår.

Kinko-bugten, Kagoshima Amt, Japan.

Bjørnehuset

"Bjørnehuset" af Dmitrij Kokh, Rusland ©
Vinder i kategorien 'Byens dyreliv'

På øen Koljutjin fanger Dmitrij Kokh (Rusland) et uforglemmeligt scenarie af isbjørne indhyllet i tåge på en forladt bosættelse.

Ude på sin sejlbåd ledte Dmitrij efter et ly for stormen. Da han nærmede sig øen Koljutjin, så han isbjørnene, der strejfede rundt blandt husene i den forladte bosættelse. Imens bjørnene udforskede hver en krog, brugte Dmitrij en støjsvag drone til at afbilde, hvad der minder om en post-apokalyptisk fremtid.

I Tjuktjerhavet migrerer isbjørnene for det meste længere nordpå om sommeren i takt med, at havisen trækker sig tilbage. De er afhængige af havisen for at jage sælerne, som er deres vigtigste bytte. Når der ligger løs pakis nær kysten af denne klippeø, kan bjørnene finde på at undersøge området nærmere.

Koljutjin-øen, Tjukotskij, Rusland.

Den døende sø

"Den døende sø" af Daniel Núñez, Guatemala ©
Vinder i kategorien 'Vådområder: Det store billede'

Daniel Núñez (Guatemala) bruger en drone til at afbilde kontrasten mellem skoven og algevæksten i Amatitlán-søen.

Daniel tog dette billede for at vise, hvordan forurening påvirker Amatitlán-søen. Hvert år ender omkring 75.000 ton spildevand fra Guatemala City i søen. ”Det var en perfekt solskinsdag,” siger Daniel, ”men alligevel er det et trist og chokerende syn.”

Forureningskilder såsom spildevand og landbrugsgødning giver næring til cyanobakterier, der danner store algeopblomstringer. En indsats for at genoprette Amatitlán-søen og dens omgivelser er i gang, men den er blevet hindret af manglende finansiering og beskyldninger om politisk korruption.

Amatitlán-søen, Villa Canales, Guatemala.

Ndakasis død

"Ndakasis død" af Brent Stirton, Sydafrika ©
Vinder i kategorien 'Fotojournalistik'

Brent Stirton (Sydafrika) deler det sidste kapitel i historien om en højtelsket bjerggorilla.

Brent fotograferede den redningsaktion, der kom Ndakasi til undsætning, da hun var blot to måneder gammel. En magtfuld trækuls-mafia havde brutalt slagtet hendes flok for at true de lokale parkbetjente. Brents seneste foto skildrer Ndakasis bortgang, mens hun ligger i armene på sin redningsmand og omsorgsperson gennem 13 år, parkbetjent Andre Bauma.

Takket være en 40 år lang og utrættelig bevaringsindsats med daglig beskyttelse af individuelle gorillaer er antallet af bjerggorillaer nu firdoblet til over 1000 individer.

Senkwekwe Center, Virunga Nationalpark, Den Demokratiske Republik Congo.

Den cubanske forbindelse

"Den cubanske forbindelse" af Karine Aigner, USA ©
Vinder i kategorien 'Prisen for bedste naturfortælling'

Karine Aigner (USA) udforsker forholdet mellem cubansk kultur og sangfugle – og fremtiden for en rodfæstet tradition.

I århundreder har cubanere fanget sangfugle til brug for konkurrencer i fuglesang. I en turbulent tid præget af økonomiske sanktioner og politisk uro gav disse små, smukke fugle deres ejere selskab, underholdning og en mulighed for venskabelige konkurrencer i lokalsamfundet.

I dag, hvor cubanere kan rejse og udvandre til Nordamerika, har de taget denne tradition med sig over havet. Men bestandene af sangfugle styrtdykker, og amerikansk politi slår derfor hårdt ned på fangst, handel og konkurrencer med sangfuglene.

USA og Cuba. 

Fugleforestilling

"Fugleforestilling" af Mateusz Piesiak, Polen ©
Vinder i kategorien 'Talentprisen for bedste portfolio'

Mateusz Piesiak overvejer nøje sine kameravinkler for at skabe en række nærbilleder af fugleadfærd.

Som 14-årig vandt Mateusz prisen som Årets unge naturfotograf. Under corona-nedlukningen udforskede han sine lokale omgivelser. ”Selv en lille dam eller park i byens centrum viste sig at være et rigtigt godt sted at fotografere dyrelivet.”

I hele denne portfolio fokuserer Mateusz på lokale fugle. Han forberedte sig på at tage de billeder, han så for sig, i ”dagevis, månedsvis, endda årevis”, før det endelig lykkedes ham at føre planerne ud i livet.

Polen.

Livets pyramide

"Livets pyramide" af Laurent Ballesta, Frankrig ©
Vinder i kategorien 'Bedste portfolio'

Laurent Ballesta (Frankrig) dykker i iskoldt vand for at afdække livets mangfoldighed under isen.

Laurents ekspedition til Antarktis for at udforske den enorme biodiversitet i havet tog to år at planlægge såvel som et hold af ekspertdykkere med specialudviklet udstyr. Han gennemførte 32 dyk i vandtemperaturer helt ned til -1,7˚C. Et af dem var det dybeste og længste dyk, der nogensinde er udført i Antarktis.

32 meter nede på havbunden under den østantarktiske is ud for Adélie Land knejser levende tårne af hvirvelløse havdyr. I midten af billedet er en havsvamp indhyllet i forskellige organismer, fra gigantiske slimbændler til søstjerner. 

Adélie Land, Antarktis.

Tak for samarbejdet:


NHM, London

Wildlife Photographer of the Year er udviklet og produceret af Natural History Museum, London.

FN's verdensmål:


FNs verdensmål

Statens Naturhistoriske Museum understøtter FN's verdensmål for en bæredygtig udvikling.