17. december 2018

Rekordmange nye arter beskrevet i 2018

BIODIVERSITET

Jordens biodiversitet er i kraftig tilbagegang, og verden over forsøger forskere at kortlægge og beskrive den natur, vi har, før den måske forsvinder. Kun en brøkdel af de organismer, der findes på vores planet, er i dag beskrevet. Hvert år er forskere fra Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet med til at udvide listen over kendte arter af dyr, planter og svampe – og 2018 blev et rekordår for museet. Her beskrev forskerne intet mindre end 226 nye arter og slog dermed deres gamle rekord fra 2016 med hele 56 arter.

Pelikanedderkop spidder sit edderkoppebytte og holder det på sikker afstand, indtil det er dødt. Foto: Nikolaj Scharff

En ny gnaver, to nye fugle, 10 nye otolith-baserede fossile fisk, 44 møl, 23 dragetusindben, 18 pelikanedderkopper og tre buske er blot nogle af de nye arter, som forskere fra Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet beskrev i 2018. Men selvom resultatet er flot, er forskerne bekymrede for Jordens biodiversitet.

- Gennem Jordens historie har livet hele tiden udviklet sig – nogle arter er uddøde, mens andre er kommet til. I dag er kendsgerningen desværre, at dyr, planter og andre organismer uddør i så stort et omfang, at vi betegner det som den sjette masseuddøen i Jordens historie. Vi har derfor travlt, hvis vi skal nå at beskrive resten af de ukendte arter, før de måske forsvinder, siger professor Henrik Enghoff fra Statens Naturhistoriske Museum, der selv har beskrevet over 400 nye arter af tusindben i sin karriere. Han tilføjer:

- På verdensplan bliver der måske beskrevet omkring 17.000-18.000 nye arter om året, men vi er langt fra målet. I dag er der i alt beskrevet knap to millioner arter af dyr, planter og svampe, men flere seriøse vurderinger tyder på, at der lever i størrelsesordenen 10 millioner arter på Jorden.

Buske fra Etiopien, Gnidia elkerensis. Foto: Ib Friis, Statens Naturhistoriske Museum.

Fødekilder og ny medicin

Men vi kan ikke tillade os at sige pyt og stoppe arbejdet, bare fordi opgaven ser vanskelig ud. Det er essentielt og i alles interesse, at vi finder ud af, hvilke organismer vi deler Jorden med.

- Det er meget sandsynligt, at nogle af de ukendte arter en dag kan udnyttes som alternativ fødekilde eller ny medicin. Samtidig er det vigtigt, at vi hele tiden bliver klogere på, hvilke organismer der findes, så vi bedre kan forstå naturen og passe på den, afslutter Henrik Enghoff.

Snegl. Haminoea edmundsi Yonow & Jensen, 2018. Foto: M. Lavaleye.