11. juni 2013

Menneskedyret.dk nomineret til prestigefyldt pris

Formidling

Den Europæiske Science TV og New Media Festival 2013 løber af stablen i weekenden. Festivallen nominerer hvert år Europas bedste videnskabsformidlende medieproduktioner. Blandt de nominerede i kategorien new media finder man i år Menneskedyret.dk – et undervisningssite målrettet landets gymnasieelever, som Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, står bag. Menneskedyret.dk består af tre dokumentarfilm og et interaktivt 3D-program, hvor eleverne kan blive klogere på ligheder og forskelle mellem mennesket og dets nærmeste nulevende og uddøde slægtning.

Menneskedyret.dk er baseret på Statens Naturhistoriske Museums populære undervisningsforløb Menneskets evolution. Undervisningssitet blev lanceret for et halvt år siden, netop fordi det kan være vanskeligt for gymnasier langt fra København at benytte hovedstadens traditionelle tilbud.

Foto: MOEF

- Det er netop for at nå ud til mange flere også udenfor hovedstadsområdet, at vi har lanceret et e-learningsredskab som Menneskedyret. Og det er meget dejligt at, se at tusindvis af gymnasieelever fra hele landet bruger det og lærer af det. Det er kæmpe anerkendelse at, at nogen udefra har fået øje på, hvad vi kan. Alene at blive nomineret og være i selskab med bl.a. BBC må siges at være en blåstempling af det arbejde, vi har lavet, siger Hanne Strager, formidlingschef på Statens Naturhistoriske Museum.

Under huden på vores udviklingshistorie
I dokumentarfilmene kommer man bogstavelig talt under huden på en død chimpanse i dissektionssalen på Zoologisk Museum, hvor programmernes værter gør seerne klogere på ligheder og forskelle mellem mennesket og vores nærmeste, nulevende slægtning.

Foto: Statens Naturhistoriske Museum

Undervejs i udforskningen af chimpansens anatomi kommer seerne bl.a. omkring emner som hjernens evolution, kostens betydning for menneskets evolution, den oprejste gangs anatomiske forudsætninger og konsekvenser og tyggeapparaturets og tændernes udvikling.

- Tanken bag filmene er at tage seeren ind i et univers, de ellers ikke kan dykke ned i. Ved at tage seeren med dybt ind i Zoologisk Museums labyrintiske gange og lade værterne, der selv er eksperter, afdække spor af menneskets evolution, får man som seere et interessant glimt af vores egen udviklingshistorie, siger Anders Drud Jordan, leder af digital produktion og web-tv på Statens Naturhistoriske Museum.

Se filmene og prøv menneskedyret her: www.menneskedyret.dk.

Læs mere om de nominerede her: http://europaws.org/festival/2013-shortlist/