19. november 2012

Viden på vej til landets gymnasier

hjul under museet

9.000 gymnasieelever modtog sidste år undervisning på Statens Naturhistoriske Museum i København. Hele 60 procent kom fra Region Hovedstaden – det skal projektet Viden på vej lave om på. Statens Naturhistoriske Museum er hele Danmarks museum, og ambitionen er klar: Ved at ”sætte hjul under museet”, skal yderligere 4.500 gymnasieelever fra hele landet hvert år opleve museets fascinerende foredrag og undervisning. Projektet er støttet med over 4 millioner kroner af VILLUM FONDEN og kommer til at løbe over tre år.

Foto: Med en bus fyldt med autentiske genstande
og unge forskere vil museet drage ud i landet og
besøge gymnasierne. Et af hovedemnerne er
Darwins evolutionsteori. Fotograf: Birgit Kristine Hougaard.

At benytte hovedstadens tilbud, herunder museer, er ofte en stor økonomisk og logistisk udfordring for gymnasier, der kommer langvejs fra. Med Viden på vej kommer Statens Naturhistoriske Museum, der er en del af Københavns Universitet, gymnasierne i møde. Med en bus fyldt med autentiske genstande og unge forskere vil museet drage ud i landet og besøge gymnasierne. Første stop for Viden på vej er Esbjerg Gymnasium & HF tirsdag den 20. november 2012.

- Anderledes og ekstraordinære oplevelser kan være med til at øge unges interesse for naturvidenskab, og det er lige præcis det, vi som museum kan tilbyde de danske gymnasier. Og nu også til de gymnasier, der ikke lige har adresse i København. Med Viden på vej bringer vi ægte genstande og rollemodeller i form af unge forskere med ud på gymnasierne, og med denne kombination af fossiler, knogler, dyr i sprit og forskere, der ikke er meget ældre end eleverne, kan vi skabe en fascination og en interesse for naturvidenskaben på både kort og lang sigt. Det er unikt, og så er det endda helt gratis at benytte sig af tilbuddet, siger Hanne Strager, formidlingschef på Statens Naturhistoriske Museum.

Evolutionsteori

Omdrejningspunktet for Viden på vej er den naturvidenskabelige metode, den elevinvolverende undervisning, brug af originale genstande og foredrag af unge naturvidenskabelige forskere fra Statens Naturhistoriske Museum. Et af hovedemnerne er Darwins evolutionsteori, og teorien kan fortsat dele vandende i diskussionen om menneskets udviklingsforløb. Det oplevede Hanne Strager, da Viden på vej kørte som et pilotprojekt sidste år.

Fotograf: Mikal Schlosser.
Klik på fotoet for at se det i stort format.

- På et gymnasium i Jylland oplevede jeg, efter at jeg havde holdt et foredrag om Darwin og evolution, at en elev rejste sig op og læste højt fra bibelen. Det var hans måde at sige, at han ikke var helt enig i det, jeg havde sagt. Den holdning skal man naturligvis respektere, men eksemplet viser, at den naturvidenska-belige viden og forståelse, som hele vores moderne samfund er baseret på, ikke kan tages for givet. Vores erfaringer viser os, at når et gymnasium får besøg af et naturhistorisk museum, der medbringer ægte knogler, kranier og fossiler, så kan man tilføje undervisningen et element af fascination og viden, som almindelige skolebøger ikke kan, siger Hanne Strager.

Viden på vej består af forskellige delelementer, der fra gymnasiernes side kan vælges til eller fra alt efter ønsker og behov. Viden på vej kan således ud over undervisning og foredrag af unge forskere også omfatte arrangementer og kurser for gymnasielærerne.

Hanne Strager
Formidlingschef