23. november 2012

Menneskets evolution i 3D

E-MUSEUM

”Menneskedyret” er en digitalisering af Statens Naturhistoriske Museums populære undervisningsforløb ”Menneskets evolution” – et nyt interaktivt 3D-program, hvor man måler sig frem til ligheder og forskelle mellem mennesket og dets nærmeste nulevende og uddøde slægtninge. Menneskedyret er målrettet landets gymnasieelever og er en del af ambitionen om, at Statens Naturhistoriske Museums undervisningstilbud skal nå ud til alle gymnasieelever i Danmark. Menneskedyret er tilgængeligt for alle på museets hjemmeside og gratis at benytte.

Menneskedyret lanceres officielt den 26. og 27. november, hvor 3D-programmet præsenteres for lærere og elever på Århus Statsgymnasium.

Eleverne studerer unikke 3D-scanninger af
kranier og kommer derved meget tæt på det
arbejde, som rigtige forskere laver. Foto: MOEF.
Klik på fotoet for at se det i stort format.

Skole- og gymnasietjenesten på Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, er landets største udbyder af undervisningstilbud til gymnasieelever – sidste år deltog over 9.000 gymnasieelever i undervisning og arrangementer på museet. Museet har således stor erfaring med at øge unges interesse for naturvidenskab, og med lanceringen af Menneskedyret bliver det nu meget lettere at nå ud til endnu flere.

- Jeg holder ofte foredrag for gymnasieelever om menneskets evolution, og de spørgsmål, jeg oftest hører, handler altid om menneskeabernes og de forhistoriske menneskearters ligheder og forskelle med nutidsmennesket. Og det er netop den type spørgsmål, som Menneskedyret giver eleverne mulighed for selv at udforske og diskutere, siger Hanne Strager, formidlingschef på Statens Naturhistoriske Museum.

Forskernes arbejdsmetode i klasseværelset

I Menneskedyret har eleverne mulighed for at nærstudere, udforske og opmåle 3D-scanninger af fire forskellige kranier fra hhv. Homo sapiens (mennesket), Pan troglodytes (chimpansen), Homo erectus og Australopithecus afarensis.

Foto: MOEF.
Klik på fotoet for at se det i stort format.

- Kranierne er unikke 3D-scanninger, derfor kommer elevernes studier af kranierne meget tæt på det arbejde, som rigtige forskere laver. Det giver en fornemmelse af autenticitet, og det er lige præcist det, som kan skabe fascination for naturvidenskab, og det, vi som museum ønsker at give eleverne, siger Hanne Strager.

I programmet kan eleverne også prøve kræfter med forskellige måleopgaver. Såvel kranier som opgaver er nøje udvalgt med henblik på, at eleverne selv måler sig frem til markante og centrale udviklingstendenser i menneskets evolution. Eleverne har også mulighed for at gemme og downloade de løste opgaver, så de eksempelvis kan indgå i rapporter, opgaver og lignende.

Hanne Strager
Formidlingschef