17. oktober 2007

Kulturnatten

kulturnat i botanisk have

Det var levende lys på kulturnatten i Botanisk Have. 1000 lys oplyste hovedstien suppleret med 'finske fakler', som er brændende træstammer. Dette stemningsfulde lyshav lokkede 15.486 mennesker ind i haven, og her var der trængsel.

Lysene viste vejen frem til de botaniske informationsboder, hvor studerende, gartnere og forskere fra Biologisk Institut og Botanisk Have fortalte om det, de brænder for. Gangen under palmehuset var omdannet til et stort supermarked, hvor der var et mangfoldigt udvalg af aktiviteter: kødædende planter, mug og skimmel på madvarer, dyrkning af spisesvampe, naturens mangfoldighed af svampe, filmen: Gys i blomsterbutikken,  m.v. Selve rummet er en attraktion i sig selv. Det står som det blev skabt i 1874, her har arkitekter med smarte ideer ikke haft adgang,  - selv spindelvævet i loftet er fra 1874. Oppe i  palmehuset kunne man høre om bl.a. giftplanter og tropiske frugter. Kunstnere fik også lejlighed til at være med til at løfte stemningen med sydamerikansk musik for guitar og fløjte, og der var en sangerinde som måtte konkurrere med den syngende plante, som 'synger' ved berøring.

Børnene - og fædrene - trænede svampeskydning og børnene kunne i 'frøfiskedammen' opleve hvordan frø bliver spredt i naturen.

Vi er glade for, at vores Kulturnat har eksponeret Københavns Universitet på allerbedste vis som en del af Københavns vigtige kultur- og videns- og forskningsbærende institutioner.