Deltag i metodeudvikling: SRP og andre projekter

Vi åbner jævnligt DNA-laboratoriet for et begrænset antal elever, der, som en del af studieretningsprojekt, fordybelsestimer eller en anden opgave, arbejder med qPCR og metodeoptimering og -afprøvning af artsspecifikke primer/probe-systemer.

Skriv til os, hvis du er interesseret i at lave laboratoriearbejde i DNAlab til dit projekt.

Autentisk forskning

Eleverne kan, ved hjælp af qPCR/realtime-PCR, arbejde teoretisk og praktisk med design, test og optimering af primere/probe. Arbejdet tager udgangspunkt i den aktuelle forskning og udvikling, som eleverne dermed bliver en del af. Formålet er at udvikle artsspecifikke qPCR-systemer til almindelige, truede og invasive vandlevende arter i den danske natur - både i ferskvand og i havet.

Eleverne får hver især ansvar for en delproces, og de vælger selv, hvilken specifik del af udviklingsprocessen, de vil beskæftige sig med. Derudover giver vi et grundigt indblik i hele den proces, de bidrager til, og som er forankret hos forskerne på Statens Naturhistoriske Museum.

Tilbuddet er unikt, fordi det konkret viser eleverne ikke bare hvad vi kan bruge metoderne til at undersøge, men også hvordan vi udvikler dem, og hvilke faktorer, der er vigtige at være opmærksom på undervejs.

Emnerne

Arbejdet i laboratoriet er et konkret og praktisk eksempel på anvendelsen af metoden realtime-PCR med specifikke primere og prober. Det indbyder samtidig eleverne til at anvende deres grundlæggende indsigt i og forståelse af et bredt udsnit af bioteknologiske og biologiske begreber: DNA, mutationer, replikation, artsbegreber, evolution, slægtskab, enzymer, mitochondrier. Det praktiske arbejde med realtime-PCR og forståelse af PCR-metoden er grundlæggende indenfor DNA-arbejde, og vil derfor kunne indgå i tværfaglige opgaver om for eksempel sygdomme, medicin, resistens, diagnostik, biodiversitet, evolution, naturovervågning, kriminalsager, stamceller, kloning, genmanipulation, ancient DNA eller fødevarer.

Det praktiske

Forløbet består af en hel dag i museets DNAlab, udelukkende for en lille gruppe elever. Vi forventer, at eleverne forinden selv tager ansvar for at vælge, specificere og planlægge den undersøgelse, de ønsker at gennemføre indenfor projektets rammer. Eleverne modtager skriftligt materiale og vejledning herom, og vi stiller udstyr, reagenser og tæt faglig sparring til rådighed på projektdagen.

Det er en forudsætning for deltagelse, at eleven forinden har deltaget i et ordinært DNA & liv-forløb sammen med sin klasse. Elever der ikke har dét, må påregne en ekstra laboratoriedag, hvor de gennemgår forløbet og dermed bliver bekendt med laboratoriet og de metoder, vi arbejder med.