1. juni 2023

Direktøren der transformerede Statens Naturhistoriske Museum

8 år mere

Efter otte år på posten har direktør Peter C. Kjærgaard sagt ja til en ny periode i spidsen for Danmarks nationalmuseum for naturen.

Peter C. Kjærgaard

Peter C. Kjærgaard kom til Statens Naturhistoriske Museum som direktør i 2015, hvor han overtog et stort museumsprojekt, der hverken var færdigfinansieret eller byggeklart, et eksisterende museum med et årligt tocifret millionunderskud og et besøgstal, der end ikke bragte museet i Top 40 blandt landets museer.

I dag er den negative udvikling vendt til en succeshistorie. Sidste år fik museet besøgsrekord med mere end 460.000 besøgende, hvilket satte museet på Top 5 i Danmark og gjorde det til det mest populære museum for børn øst for Storebælt. Underskuddet er vendt til et tocifret millionoverskud, og der er rejst over 275 millioner kroner til det store museumsprojekt, som nu er i fuld gang. Byggeriet forventes færdigt i slutningen af året og planen er, at de nye udstillinger åbnes for publikum i slutningen af 2025.

Ny periode

D. 1. juni 2023 har Peter C. Kjærgaard været direktør for Statens Naturhistoriske Museum i otte år. Han har netop sagt ja til endnu en periode og er dermed klar til at fuldføre projektet med at give Danmark et nyt stort nationalmuseum for naturen i Botanisk Have i København.

Peter C. Kjærgaard er begejstret for udsigten til at føre museet videre:

"Det har været et utroligt privilegium at stå i spidsen for Statens Naturhistoriske Museum og de dygtige medarbejdere. Vi har skabt en total transformation uden sammenligning. Det har været en kraftpræstation og jeg er umådeligt stolt af de resultater, som vi har opnået. Det forpligter og skal bruges til at bringe museet helt op i den absolutte internationale top. Naturhistoriske museer har aldrig været vigtigere. Der er brug for at stå sammen og skabe meningsfulde fællesskaber for mennesker og natur. Her spiller vi en nøglerolle".

BLÅ BOG:

Peter C. Kjærgaard er født i Charlottenlund d. 15. maj 1968. Han har været direktør for Statens Naturhistoriske Museum siden 2015, er Professor i Evolutionshistorie og har en succesfuld forskerkarriere bag sig fra bl.a. Aarhus Universitet, Harvard University og University of Cambridge. Han er gift med overlæge og professor Tine Jess. Tilsammen har de fem børn. Bosat i Hellerup.

Fakta om Statens Naturhistoriske Museum

Statens Naturhistoriske Museum er nationalmuseum for naturen. Københavns Universitet er vært for museet på Statens vegne. Museet har med sine 14 millioner genstande landets suverænt største museums samling, der tæller alt fra meteoritter ældre end solsystemet og sjældne sommerfugle til blåhvaler og dinosaurer. Det inkluderer også Botanisk Have, der rummer den levende nationale plantesamling med omkring 10.000 forskellige arter fra hele verden. Der bygges et nyt museum med 7.000 nye udstillingskvadratmeter i Botanisk Have. Det forventes at åbne for publikum i slutningen af 2025.