12. december 2022

Nyt studie fortæller om planternes superstjerne

Superplante

Den har været kendt i over 3.500 år, og den indgår i hundredevis af kommercielle produkter på verdensplan. Ekstrakter af planten omsætter for over 26 milliarder amerikanske dollar. Læs historien om Aloe vera.

Fig. 1

Hver dag sælger apoteker, supermarkeder, kosmetikforretninger, helsekostforretninger og webbutikker over hele verden masser af Aloe vera-baserede produkter. Producenterne beskriver produkterne som midler mod meget forskellige lidelser fra træthed til solskoldninger, og uorden i kroppens syre-basebalance.

De første beskrivelser af plantens egenskaber blev skrevet allerede for 3.600 år siden og i dette studie er der set nærmere på plantes vej igennem kulturhistorien.

Læs mere om, hvordan Aloe vera er endt i produkter i dit supermarked, og om arten, dens imponerende liv, egenskaber og historie, skrevet af Louise Isager Ahl, ekspert i aloerne og deres sukkerstoffer og forsker på Statens Naturhistoriske Museum.

Læs hele artiklen her: http://tidsskriftetkulturstudier.dk/tidsskriftet/2022-2/2-vinter/aloe-vera/

Fig. 2

Figur 1: Skematisk botanisk tegning af Aloe vera. Tegning af Elizabeth Blackwell i bogen ”A curious Herbal”, trykt I 1737 og 1739.

Figur 2. Tidlig afbildning af en Aloe fra Juliana Anicia Codex (Codex Vindobonensis Med. Gr. 1)