16. december 2022

Kendelse i Pressenævnet giver medhold til klagere

Kendelse

En netop offentliggjort kendelse i Pressenævnet rejser kritik af DR og slår fast, at de medvirkende i programmet ’Ellen imellem’ ikke var tilstrækkelig oplyst om baggrunden for programmet.

Foto: Frederik Wolff, Statens Naturhistoriske Museum

Da Peter C. Kjærgaard, professor og museumsdirektør på Statens Naturhistoriske Museum, sammen med bl.a.  Anja C Andersen, astrofysiker og professor ved Niels Bohr Instituttet og Morten Elsøe, direktør for Madro Instituttet, i foråret 2022 sagde ja til at medvirke i interviews i DRs program ’Ellen i mellem’ var det uden vidende om, at de hver især i virkeligheden blev interviewet af en tredjepart, som de ikke havde kendskab til. For Peter C. Kjærgaards vedkommende betød det, at han i stedet for at have en samtale om evolution, blev interviewet af en kreationist, der styrede interview og spørgsmål gennem en øresnegl på værten Ellen Kirstine Jensen.

- Jeg er glad for, at sagen er blevet ført i Pressenævnet. Den klare kritik af DR i den her sag viser, at der er grænser for hvor langt man kan gå, uden at de interviewede kender den sande præmis for en samtale. Det er vigtigt, at man kan regne med en ordentlig og reel behandling, når man siger ja til interviews. Fake news, konspirationsteorier og udokumenterede påstande har rigtig gode vilkår i disse år. Derfor har det aldrig været vigtigere at få formidlet faktuel viden til den brede befolkning. Men det kræver, at der fortsat er tillid mellem medierne og eksperterne. Med kendelsen i pressenævnet er der trukket en klar grænse for, hvor langt man kan gå som medieinstitution uden at oplyse om den reelle baggrund for et interview, siger Peter Kjærgaard.

Den fulde kendelse fra Pressenævnet kan læses her https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2022/12/Anonym-kendelse-0868.pdf