9. februar 2022

Vinderen af Peoples Choice er fundet

Vinder

Frosset i tiden, et fotografi af en iskold sø, dedikeret til en afdød ven, vinder Wildlife Photographer of the Year’s People’s Choce Award.

©Cristiano Vendramin, Wildlife Photographer of the Year

Et fortryllende billede af pilegrene, der spejler sig i overfladen af den frosne italienske sø, har vundet Wildlife Photographer of the Year People’s Choce Award 2021.

Den italienske fotograf Cristiano Vendramins fotografi berørte hjerterne hos over 31.800 dyrelivs- og naturentusiaster, som har stemt for hans betagende landskab mellem en shortlist på 25 billeder.

Shortlisten blev valgt af Natural History Museum i London blandt med 50.000 billeder fra 95 lande indsendt til den 57. fotokonkurrence og udstilling Wildlife Photographer of the Year.

Mens Cristiano besøgte Santa Croce-søen i det nordlige Italien i 2019, bemærkede han, at vandstanden var usædvanlig høj, og pilegrene derfor var delvist nedsænket søen. Det skabte et spil af lys og refleksioner på overfladen af ​​vandet, som mindede Cristiano om en afdød ven, der havde elsket dette særlige sted.

- Jeg håber, at mit foto får folk til at forstå, at naturens skønhed findes overalt omkring os, og vi kan blive glædeligt overrasket over de mange landskaber så tæt på hjemmet. Jeg tror på, at det at have et dagligt forhold til naturen er stadig mere nødvendigt for at have et roligt og sundt liv. Naturfotografering er derfor vigtig for at minde os om dette bånd, som vi skal bevare, og i hvis minde vi kan søge tilflugt, fortæller Cristiano Vendramin.

Cristianos vinderfotografi og de fire bedste 'Highly Commended'-finalister bliver vist i udstillingen Wildlife Photographer of the Year på Statens Naturhistoriske Museum. De fire 'Highly Commended'-finalister omfatter 'Shelter from the rain' af Ashleigh McCord, et ømt øjeblik mellem to hanløver i regnen, 'Hope in a burned plantation' - Jo-Anne McArthurs fantastiske portræt af en kænguru og dens unge, der dukker op i kølvandet på de australske bushbrande, ’The eagle and the bear ' af Jeroen Hoekendijk, som er et dynamisk fotografi, der viser et overraskende møde mellem to usandsynlige motiver, og ’Dancing in the snow’ - en virkelig magisk skildring af to mandlige guldfasaner af Qiang Guo.

Se alle 25 billeder her

Læs mere om udstillingen Wildlife Photographer of the Year på Statens Naturhistoriske Museum