10. september 2020

Vil spore dyr fra fødsel til død

Ny teknologi

Statens Naturhistoriske Museum bliver vært for et nyt projekt, der arbejder med at udvikle teknologi, der kan spore dyr i hele deres levetid.

Villum Fonden uddeler i år samlet 100 mio. kr. til 51 forskere under programmet Villum Experiment. En af bevillingerne på to millioner kroner går til Rasmus Worsøe Havmøller, der arbejder på at udvikle en ny teknologi, som skal gøre det muligt at spore landbaserede dyrs færden gennem hele deres levetid. Baggrunden er, at der mangler viden om, hvad der sker, når et ungt dyr begynder at udforske det område, den er født i. Især når dyret bevæger sig væk fra sin mor for at etableret sit eget territorie.

”Problemet er, at spredningsstadiet for pattedyr har været umuligt at studere, fordi de nuværende GPS-enheder enten er for tunge, eller for skrøbelige til at blive sat på unge pattedyr, der fortsat vokser. Samtidig er batterilevetiden for lav til at sende de opsamlede data via det konventionelle satellit-netværk. Alle pattedyr under 2 kg, er simpelthen for små til at kunne bære de nuværende GPS-enheder”, fortæller Rasmus Worsøe Havmøller, der udvikler sit projekt som postdoc på Statens Naturhistoriske Museum.

ICARUS-projektet, der bliver ledet af Max Planck-instituttet i Tyskland, har udviklet en GPS-enhed på kun 5 gram, som oplader det lille lithium-ion batteri ved hjælp af solceller.

Illustration: Max Planck Institute

Ud over at udvikle de meget små GPS-enheder, arbejder ICARUS også med den Internationale Rumstation (ISS), som ligger i et lavt kredsløb over jorden på kun 400 km. Det betyder, at den afstand data skal sendes over fra den lille GPS-enhed kræver meget mindre energi, end hvis det skulle sendes over det konventionelle satellit-netværk, der kredser om Jorden i 20.000 km højde.

Den lille GPS-enhed fra Max Planck, og antennen på ISS, har blandt andet gjort det muligt at følge fugle over flere år. Men den lille GPS-enhed har problemer med opladningen, når den skal registrere dyr, der bevæger sig om natten, eller lever i huler, hvor det ikke er muligt for solcellerne at levere energi:

”Mit projekt er at forsøge at tage GPS-teknologien et skridt videre ved at fusionere den nyeste GPS-enhed på bare 5 gram med en kinetisk enhed, f.eks. svarende til dem man finder i kinetiske ure. Det betyder, at dyrets egen bevægelsesenergi bliver brugt til at oplade batteriet gennem hele dyrets levetid. Hvis det lykkes, betyder det, at vi får adgang til en masse ny viden, der kan gøre os klogere, på hvordan pattedyr etablere deres territorier i en verden de aldrig før har oplevet”, fortæller Rasmus Worsøe Havmøller.

Læs mere om VILLUM FONDEN og de 100 millioner kr. til 51 forskere som bliver uddelt under programmet Villum Experiment