7. januar 2020

Øresvin fundet på Sydsjælland

Strandet delfin

Øresvinet er en sjælden gæst i danske farvande, men fundet af en strandet hun ved Avnø Fjord på Sydsjælland tyder på, at de måske er på vej tilbage i takt med det varmere klima.

Det strandede dyr blev fundet den 2. januar af en privatperson ved Avnø Fjord på Sydsjælland. Foto: Mikkel Høegh Post, Statens Naturhistoriske Museum

Øresvinet (Tursiops truncatus, også kaldet bottlenose dolphin på engelsk) er nok den delfin-art flest mennesker kender fra for eksempel den gamle amerikanske tv-serie Flipper og diverse akvarier og delfinarier.

Øresvinet er en meget social, intelligent og legesyg delfin-art, der er vidt udbredt i varme og tempererede egne, men er et sjældent syn i Danmark og Østersøen. Den tidligste kendte observation er fra 1844, og senest et dødt eksemplar blev fundet i Danmark var i 1976. Den er dog almindelig i den sydlige og nordlige del af Nordsøen omkring England og Skotland. Der er også blevet observeret øresvin i danske farvande i 1940erne, 1970erne, og igen de senere år, så det kan være, at de langsomt er ved at vende tilbage til danske farvande i takt med det varmere klima.

Medarbejdere fra Statens Naturhistoriske Museum og Globe Institute ved Københavns Universitet undersøger dyret. Foto: Mikkel Høegh Post, Statens Naturhistoriske Museum

Det strandede dyr viste sig at være en hun på 250 kg og 286 cm. Den blev indrapporteret den 2. januar i år af en privatperson ved Avnø Fjord på Sydsjælland. Et hold forskere og konservatorer har bjerget den lille hval, og de har efterfølgende udført en dissektion for at bevare skelettet i museets samlinger. De har desuden indsamlet en række prøver af blandt andet tænder, organer og maveindhold, for at undersøge dødsårsag og bestemme dets alder, samt hvor mange unger øresvinet har født, og om dyret har været belastet af miljøgifte.