26. april 2019

Professor Nina Rønsted skal være Forsknings- og naturbevarelseschef for den Nationale Tropiske Botaniske Have i Hawaii

Udnævnelse

Professor Nina Rønsted skal være ny chef for forskning og naturbevarelse for den Nationale Tropiske Botaniske Have i Hawaii

Professor Nina Rønsted viser HKH Kronprinsesse Mary rundt i udstillingen, Fashioned from Nature, i selskab med museumsdirektør, Peter C. Kjærgaard og projektleder, Christina Ritzl Vejlgaard. Foto: Birgitte Rubæk.

Professor Nina Rønsted, der er kurator for botaniske samlinger på Statens Naturhistoriske Museum, skal være ny chef for forskning og naturbevarelse for den Nationale Tropiske Botaniske Have i Hawaii. Nina Rønsted har med sin forskergruppe markeret sig internationalt med blandt andet studier af planters biodiversitet og medicinske planter. Hun har som kurator medvirket til at sætte digitaliseringen af det danske nationale herbarium i gang og har påtaget sig et stort ansvar som både forsknings- og uddannelseschef på museet. Senest har hun været videnskabelig kurator på den nye udstilling Fashioned from Nature, der netop er åbnet, hvor museets store samling integreres med flotte genstande fra Victoria & Albert Museum i London.

Fra et drømmejob til et andet

"Det har altid været mit drømmejob at være en del af Statens Naturhistoriske Museums ambition om at bruge vores naturhistoriske samlinger og forskningsekspertise til både at berige og rådgive om Danmarks og verdens biodiversitet", udtaler Nina Rønsted.

"Med jobbet som chef for forskning og naturbevarelse for den Nationale Botaniske Have i Hawaii kan jeg nu være med til at gøre en stor forskel for verdens truede planter og den internationale klimaforskning. Hawaii er et af verdens hotspots for biodiversitet med mere end 850 unikke plantearter der kun vokser isoleret på øerne der. Den Nationale Botaniske Have i Hawaii er internationalt førende indenfor naturbevaring".

Nye muligheder for samarbejde

På Statens Naturhistoriske Museum ser direktør Peter C. Kjærgaard frem til nye spændende samarbejdsmuligheder:
”Med Ninas ansættelse i Hawaii får vi mulighed for et nyt, spændende samarbejde indenfor forskning, uddannelse og naturbevarelse mellem to nationale botaniske haver,” siger Peter C. Kjærgaard og fortsætter:
”Jo stærkere vi står sammen internationalt, jo bedre kan vi løfte de store udfordringer som følge af klimaforandringer og biodiversitetskrise. Der har vi i botaniske haver og på naturhistoriske museer en særlig forpligtelse til at gå fagligt i dybden, åbne og inddrage befolkningen, skabe forbindelser på tværs og gøre vores viden tilgængelig. Nina har i sin tid på Statens Naturhistoriske Museum løftet sit ansvar med største samvittighedsfuldhed. Vi ønsker hende al muligt held og lykke i hendes nye job.”

Professor Nina Rønsted vil fortsat være tilknyttet Statens Naturhistoriske Museum og Københavns Universitet. Hun starter i sit nye job efter sommerferien.