9. april 2018

Vild Campus ser tilbage: 3 år med vild natur i byen

Til sommer er det tre år siden, at Vild Campus forvandlede 620 m2 græsplæne i Universitetsparken på Nørre Campus til små naturområder med eng, strand, skov og græsland.

I løbet af de sidste tre år, har Vild Campus' bede været udgangspunkt for en lang række aktiviteter, blandt andet guidede ture, hvor deltagerne lærer om den vilde danske natur.

Derfor kan du i dag nyde synet af Trævlekroner, der står ranke med pinke kronblade eller den lille Bidende Stenurt, som lyser klart og gult. Og hvis du ikke lige genkender den blomst, du kigger på, så scan QR-koderne, der er opsat ved bedene, og brug vores digitale blomsterguide.

Udover at skabe blomstrende oaser fra forår til efterår, har Vild Campus, gennem de sidste tre år, været udgangspunkt for masser af aktiviteter og oplevelser for studerende, ansatte og lokale. KU’s forskere bruger bedene til undervisning i plantegenkendelse, skoler og børnehaver bruger dem som udflugtsmål, flere kommuner har været på studietur til Universitetsparken for at lære om vild natur i byen, Vild Campus har afholdt to Insektivaller og meget mere.

Projektet er slut - nu vil vi dele vores erfaringer

Den smukke pinke Dag-pragtstjerne lyser op i engen, som en lille oase på Universitetsparkens store græsplæne.

Projektbevillingen til Vild Campus er udløbet, så der kommer ikke flere arrangementer, men bedene består.

Du kan stadig slå dig ned i de runde træmøbler, der er sat op i bedene, og nyde blomsternes duft og biernes summen – og dem er der kommet flere af. Et bachelorprojekt har vist, at Vild Campus har fem gange så mange bier og over dobbelt så mange forskellige arter af bier, sammenlignet med en traditionel græsplæne.

Vi håber, at Vild Campus kan være med til at inspirere andre, så der kommer endnu flere vilde naturområder i byen. Derfor vil vi gerne dele vores erfaringer omkring anlæggelse og drift af vilde bede i byen:

Erfaringer med Vild Campus og vild natur i byen:
www.science.ku.dk/vildcampus/goer-det-selv-natur

Om Vild Campus

Vild Campus er fem vilde bede i Universitetsparken, som tilsammen udgør 620 m2 med 10.000 planter, fordelt på ca. 80 danske plantearter. Bedene er efterligninger af naturtyperne: Strand, Eng, Græsland og Skovbund.

Læs mere: på www.science.ku.dk/vildcampus