4. januar 2018

DNA-forskere har fundet ur-indianeren

Indvandring til Amerika

Et stort internationalt forskerhold ledet af professor Eske Willerslev fra Center for GeoGenetik ved Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, har trukket hele DNA’et ud af et 11.500 år gammelt barneskelet fra Alaska. Deres opdagelse er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature. Opdagelsen rykker den første indvandring til Det Amerikanske Kontinent 10.000 år tilbage og viser blandt andet, hvordan de amerikanske indianere i sin tid gennemførte en ’udspaltning’ i to genetisk forskellige hovedgrupper. Samt hvornår indianernes forfædre første gang blandede gener med europæere.

- Barneskelettet repræsenterer ur-indianeren, siger den danske DNA-detektiv professor Eske Willerslev, der har stået i spidsen for analyserne.

Læs mere her (Lundbeckfonden)