12. december 2017

LEDELSE

Det er med stor fornøjelse, at Statens Naturhistoriske Museum nu kan meddele, at Dr. Juliette Fritsch er blevet ansat som ny udstillings- og publikumschef. Juliette kommer fra en tilsvarende stilling på Peabody Essex Museum i Salem, Massachusetts, der ligger nord for Boston. Hun har tidligere arbejdet på Victoria and Albert Museum i London. På begge museer arbejdede hun med større institutionelle transformationsprojekter og var med til at skabe nye udstillinger og oplevelser for publikum.

Dr. Juliette Fritsch ny udstillings- og publikumschef på Statens Naturhistoriske Museum. Foto: Anders Drud, Statens Naturhistoriske Museum.

Dr. Juliette Fritsch har over tyve års erfaring fra den internationale kultursektor. Hun bliver en del af museets ledelse og får plads i direktionen.

Forud for hendes ansættelse var hun Chief of Interpretive Experiences and Creative Partnerships ved Peabody Essex Museum, hvor hun arbejdede tæt sammen med kuratorer, designere og kunstnere for at levere spændende og fantasifulde udstillinger og tilhørende uddannelsesprogrammer. Hendes store erfaring gør hende til den perfekte kandidat til at imødegå det moderne museums dynamiske behov, og hun vil spille en vigtig rolle i rejsen mod det nye naturhistoriske museum.

- Jeg er stolt over at kunne byde velkommen til så stærk en international profil som Juliette Fritsch. Jeg ser meget frem til vores samarbejde, og jeg er utrolig glad for, at museet og Københavns Universitet får glæde af hendes store erfaring og visionære tilgang til formidling, siger professor Peter C. Kjærgaard, museumsdirektør på Statens Naturhistoriske Museum.

Museet har benyttet et internationalt rekrutteringsfirma til at finde den helt rigtige kandidat, og ansættelsen af Juliette Fritsch er en fremragende mulighed for at bringe det højeste internationale niveau inden for museumsoplevelser til Danmark.

Den nye museumsbygning

I dag består Statens Naturhistoriske Museum af Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Have. Når den nye museumsbygning står færdig 2022, flyttes samlinger, udstillinger og forskning fra Zoologisk Museum ind til Botanisk Have. Geologisk Museums bygninger kommer til at indgå som en del af det nye naturhistoriske museum i Botanisk Have.

Den nye museumsbygning kommer til at koste 950 mio. kr. Byggeriet finansieres af VILLUM FONDEN, Det Obelske Familiefond, Novo Nordisk Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, der tilsammen støtter projektet med 550 mio. kr. Resten finansieres af Københavns Universitet og staten med hhv. 300 og 100 mio. kr.

For at finde den helt rigtige udstillingsarkitekt til denne vigtige og komplicerede opgave, finansierer A. P. Møller Fonden nu en konkurrence, hvor en række internationalt anerkendte udstillingsfirmaer inviteres til at deltage.