3. oktober 2017

A.P. Møller Fonden støtter international udstillingskonkurrence

BEVILLING

International konkurrence skal finde firma til udvikling af udstillingerne på Danmarks nye nationale museum for naturhistorien.

Foto: Jens Astrup.

Skindlagte fugle fra museets samlinger. Foto: Jens Astrup.

Statens Naturhistorisk Museum skal have en ny bygning med beliggenhed i Botanisk Have i København. Nybyggeriet, der finansieres i et samarbejde mellem en række private fonde, Københavns Universitet og Staten, står klar til publikum i 2022.  Det nye museum skal også rumme helt nye udstillinger, der inddrager publikum aktivt i den helt store fortælling om livets historie på Jorden med et særligt fokus på menneskets egen rolle for en bæredygtig fremtid for kloden. Udstillingerne vil bygge på museets stærke faglighed og de imponerende nationale naturhistoriske samlinger.

For at finde den helt rigtige udstillingsarkitekt til denne vigtige og komplicerede opgave, finansierer A. P. Møller Fonden nu en konkurrence, hvor en række internationalt anerkendte udstillingsfirmaer inviteres til at deltage. Søgeprocessen indledes i efteråret og forventes afsluttet ultimo april 2018. På det tidspunkt vil vinderforslaget blive præsenteret for offentligheden.

Gennemførelsen af udstillingskonkurrencen løses i et tæt samarbejde mellem A.P. Møller Fonden og Statens Naturhistoriske Museum, hvor museets direktør Peter C. Kjærgaard ser frem til at kunne åbne det nye museum for publikum:

- Vi kan næsten ikke vente med at åbne dørene for publikum til det nye naturhistoriske museum i København og glæder os over at vi, takket være samarbejdet med A.P. Møller Fonden, nu kan løfte processen for de nye udstillinger til et meget højt niveau. Vi er i god faglig dialog med en række andre store naturhistoriske museer verden over og vil aktivt bruge alle relevante erfaringer fra vores internationale netværk.