23. januar 2017

Videnskabsklubben: The Grand Finale

NATURVIDENSKAB I FRITIDEN

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind lægger vejen forbi Statens Naturhistoriske Museum, når Videnskabsklubben torsdag den 26. januar afholder sin Grand Finale, en afsluttende konference, hvor de mange skole- og gymnasieelever, der i efteråret gik til naturvidenskab i deres fritid, samles og hædres for deres indsats.

Videnskabsklubben er et fritidstilbud, som skole- og gymnasieelever kan melde sig til ligesom sport og andre fritidsinteresser og er for de børn og unge, der synes, det er sjovt og udfordrende at arbejde med naturvidenskabelige spørgsmål.

- Det særlige ved Videnskabsklubben er, at den er bygget op som en frivillig mentorordning, hvor man både modtager undervisning af ældre elever og selv underviser yngre elever, siger Rikke Schmidt Kjærgaard, en af initiativtagerne og hovedansvarlig for Videnskabsklubben.

Fra miniforsker til seniormentor

Konceptet er, at børn i 4. klasse er miniforskere, mens elever fra 7.-9. klasse er juniormentorer og gymnasieelever er seniormentorer. Hvert hold består af 12 miniforskere, der arbejder sammen med tre juniormentorer og tre seniormentorer.

- Vores vision med Videnskabsklubben er at styrke positive rollemodeller og lade inspirationen og motivationen komme fra unge til børn, fremfor fra en lærer eller en voksen. Mentorrollen er en af de vigtigste ting, Videnskabsklubben tilbyder, siger Rikke Schmidt Kjærgaard.

af 4. klasser fra Engelsborgskolen og gymnasieelever fra Virum Gym-nasium

Elever fra 4. klasser fra Engelsborgskolen og gymnasieelever fra Virum Gymnasium

The Grand Finale

Torsdag den 26. januar kl 17.00 samles alle eleverne til The Grand Finale afslutningskonference i auditoriet på Geologisk Museum (som hører under Statens Naturhistoriske Museum), hvor eleverne bl.a. vil fremvise de videnskabelige posters, som de har produceret om det emne, de syntes var mest fascinerende i deres 7 ugers forløb. Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind vil være til stede for at lykønske de unge forskere, og museumsdirektør for Statens Naturhistoriske Museum Peter C. Kjærgaard vil holde en lille forelæsning om primater, der også var temaet for elevernes arbejde i år.

Pressen er velkommen.

Tid: