1. juni 2016

TERMISK TIMELAPSE: Den glødende ligblomst

JUNGLENS FAKKEL

Et varmefølsomt termisk kamera har fulgt ”ligblomsten” Amorphophallus titanum under blomstring i Palmehuset i Botanisk Have, København. Se blomsterstanden gløde i mørket, når temperaturen i kolben stiger til næsten menneskelig kropstemperatur – over 36 grader i tippen, hvor den bliver varmest.

Se filmen på YouTube her.
Termisk kamera venligst udlånt af Buhl & Bønsøe A/S

Den første aften og nat Amorphophallus titanum blomstrer, sker der noget højest overraskende: Temperaturen i kolben begynder at stige kraftigt. De ildelugtende ligdunste fra kolben, der i virkeligheden er planteverdenens svar på en skorsten, er over ti grader varmere end natteluften, og det får stanken til at stige til vejrs og blive spredt over stor afstand.

Termisk kamera

Botanisk Have har opsat et termisk kamera, der har filmet blomstringen af Amorphophallus titanums. Det er der kommet denne unikke timelapse-video ud af, som tydeligt viser, hvordan ”junglens fakkel” står og gløder i mørket.

I begyndelsen af klippet er planterne og væksthuset stadig varmt fra eftermiddagssolen og lyser op på optagelsen. Efterhånden, som omgivelsernes temperatur falder og bliver mørkere og mørkere, er det kun Amorphophallus titanum og gæsterne, som lyser op med deres varme. Til sidst stiger solen op og tænder horisonten, men da har planten slukket for varmen igen.

Med den effektive spredning at sin liglugt kan Amorphophallus titanum gøre opmærksom på sig selv over for de ådselbiller og spyfluer, som den afhænger af for at blive bestøvet.

Rasmus N. Kloster
Gartner, drifts- og teamleder