7. juni 2016

Flere hundrede københavnere deltog i verdens første Insektival

Insektival

Vild Campus på Københavns Universitet inviterede i weekenden til verdens første Insektival. I strålende solskin havde byens borgere og andre interesserede mulighed for at lære mere om insekternes fascinerende verden midt på Nørrebro – og den chance var der mere end 300 børn og voksne, der greb.

Flere hundrede børn og voksne tog del i Insektivallen, arrangeret af Vild Campus på Københavns Universitet. Foto: Lizette Kabré. Hent pressefoto

Insektivallen dannede rammen for et væld af oplevelser, hvor der blandt andet var mulighed for at røre, fange og smage insekter. Fra pladsens værksted kunne der konstant høres en banken og boren fra opslugte børnefamilier i færd med at bygge deres eget insekthotel - lige til at tage med hjem, og på den måde være med til at skabe bedre forhold for insekter i byen.

Insekter på menuen

De modigste af gæsterne kunne smage på melorme og græshopper marineret med lime, chili og eddike.

- Insektsmagningen var især populær hos børnene, mens det tog lidt længere tid for forældrene at putte de utraditionelle snacks i munden. Vi oplevede i det hele taget, at børnene var utroligt interesseret i at se, røre og lære om insekter, og det var fantastisk at give dem mulighed for at svinge et sommerfuglenet midt i byen og få succes med at fange masser af forskellige insekter, fortæller projektleder Elisabeth Wulffeld fra Københavns Universitet.

Nysgerrige børn fangede insekter midt på Nørrebro. Foto: Lizette Kabré. Hent pressefoto

Fascination og begejstring hos de yngste

Sytten studerende og ansatte fra Københavns Universitet, heriblandt Professor Henrik Enghoff, stod klar med biller, lupper, net og særlig flotte insekter fra samlingen på Statens Naturhistoriske Museum til fremvisning.

- Det var en sand fornøjelse at dele min interesse og fascination af insekter med så veloplagt et publikum. Både børn og voksne var fascinerede af mangfoldigheden af selv ganske små insekter, og mindst én far lovede sin søn, at han snarest vil få en lup at studere insekter med, fortæller Professor Henrik Enghoff.

Der var krydrede græshopper og melorme på menuen til Insektivallen, hvor mere end 300 gæster kiggede forbi. Foto: Lizette Kabré. Hent pressefoto

I Danmark findes der omkring 20.000 kendte insektarter, men flere af dem er truet, blandt andet fordi deres levesteder forsvinder. Mange insekter lever af blade fra bestemte planter eller samler nektar og pollen fra bestemte blomster. For dem er der få fødemuligheder i en traditionel park domineret af græsplæner. Initiativet Vild Campus, der er støttet af Nordea-fonden, har plantet 10.000 vilde, danske planter fra eng, strand, græsland og skov på Nørre Campus på Københavns Universitet.

- De vilde planter skal give inspiration til nytænkning af byrummet og samtidig gøre byen mere rig på oplevelser til glæde for byens børn og voksne, siger Elisabeth Wulffeld.

Elisabeth Wulffeld
Mobil: (+45) 21 17 91 40