21. september 2015

Kristine Bohmann modtager pris for excellent ph.d.-projekt

PRIS

Fredag den 18. september modtog Kristine Bohmann fra Statens Naturhistoriske Museum en pris for et exceptionelt excellent ph.d.-projekt. Det skete i forbindelse med Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultets årlige ph.d.-afslutningsceremoni. Kristine Bohmann udførte sin ph.d. med titlen “Bats, blood-feeders & biodiversity - Illumina metabarcoding in dietary studies” på museet med professor Tom Gilbert som hovedvejleder. Afhandlingen blev forsvaret i marts 2015.

Kristine Bohmann har brugt de sidste tre år på at indsamle flagermus-lort og igler i alt fra gamle spøgelses-fyldte slotte i England til dybe, uigennemtrængelige regnskove i Madagaskar og analysere DNA fra flagermusenes og iglernes bytte. Hendes resultater afdækker flagermusenes diæt og demonstrerer brugen af blodsugende igler til at monitere pattedyr.

Udover svarene på specifikke biologiske spørgsmål har Kristine også bidraget med udvikling og optimering af laboratorie- og dataanalyse-metoder, som er af stor betydning for det voksende felt inden for miljø-DNA og molekylær biodiversitetsmonitorering.

Kristines Ph.d.- komittee sagde:

“The research performed by Kristine Bohman is highly innovative, and at the forefront of the current knowledge in molecular ecology. The thesis is very well written and the objectives are clearly expressed, showing that Kristine Bohman has a special talent for science communication”.

Kristnes ph.d.-afhandling inkluderer seks videnskabelige publikationer inklusiv en publikation med titlen “Environmental DNA for wildlife biology and biodiversity monitoring”, som var den næstmest downloadede artikel fra det højt respekterede tidskrift Trends in Ecology and Evolution i 2014.

Kristine fortsætter sin strålende forskerkarriere som postdoc hos Tom Gilbert i sektionen for EvoGenomics ved Statens Naturhistoriske Museum.