27. august 2015

50.000 stykker natur indsamlet af frivillige

Citizen Science

Det store Naturtjek runder 50.000 observationer af dyr, planter, svampe og levesteder. Se her, hvordan det ser ud i din kommune.

Rigtig mange danskere har hen over sommeren haft deres telefon med ud i naturen, og brugt den til at registrere blandt andet citronsommerfugle og flagermus. Over 50.000 observationer er det blevet til, siden app'en NaturTjek blev lanceret i maj i år.

App'en er en del af det store Naturtjek - danmarkshistoriens største undersøgelse af naturens tilstand, hvor frivillige skal hjælpe forskerne med at registrere dyr, planter, svampe og levesteder. Omkring 10.000 danskere har allerede valgt at downloade naturtjek-appen, hvor man kan registrere 30 udvalgte arter og 12 levesteder i naturen.

Det er Danmarks Naturfredningsforening og forskere fra Aarhus og Københavns Universiteter, der står bag Det Store Naturtjek. Fra Københavns Universitet bidrager postdoc Jonas Geldmann, lektor Anders Tøttrup samt professor og centerleder Carsten Rahbek fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima til udpegning af indikatorer og den videnskabelige behandling af data.

- Det er en milepæl for projektet. Det er stærkt, at så mange frivillige har valgt at hjælpe forskerne med at indsamle viden om naturen. Og det er samtidig vigtigt at huske på, at det her altså ikke er et eksklusivt projekt for en lukket kreds af forskere. Det er rigtig mange helt almindelige danskere, som gerne vil give en hånd med at undersøge naturens tilstand, og vi er overvældet over den store opbakning, siger Ella Maria Bisschop-Larsen.

Hvordan ser det ud i din kommune?

Formålet med det store Naturtjek er at kunne sige noget om, hvordan det ser ud med biodiversiteten helt ned på kommuneniveau.

For at forskerne på Aarhus og Københavns Universitet kan dokumentere udviklingen for biodiversiteten på kommuneniveau frem til 2020, har de årligt brug for 1500 observationer i hver kommune.

På kortet ovenfor kan du se, hvad og hvor meget der er registreret i din kommune. Hvis du vil se et stort kommunekort, så find det på projektets hjemmeside.

Når et dyr eller levested er blevet registeret, så ryger informationen direkte videre til forskerne, som allerede nu er begyndt at analysere og danne sig et billede af de data, som er kommet ind.

Vær med til at registrere biodiversitet

Du kan være med til at observere og registrere dyr, planter, svampe og levesteder. Download app’en ’NaturTjek’ i Itunes eller Google Play - eller registrér online på biodiversitet.nu.

Nyheden er udsendt af Danmarks Naturfredningsforening

For mere information om forskningen:

Anders Tøttrup
Mobil: +45 51 82 69 88