12. august 2015

Friskfaldet meteorit fra Indonesien ankommet til Geologisk Museum

SAMLINGSNYT

I dag modtog Geologisk Museum, der hører under Statens Naturhistoriske Museum, et stykke friskfaldet meteorit fra Indonesien. Meteoritten er kommet museet i hænde takket være Bente Wolff fra Nationalmuseet, der netop befandt sig i Indonesien nær nedslagsstedet, da meteoritten kom flyvende. Efter at have beset meteoritten, købte hun et stykke af den på vegne af Statens Naturhistoriske Museum.

Fra venstre Bente Wolff fra Nationalmuseet, Peter Kjærgaard, direktør på Statens Naturhistoriske Museum, og lektor Henning Haack fra Statens Naturhistoriske Museum. Foto: Anders Peter Schultz, Statens Naturhistoriske Museum.

Tidligt om formiddagen den 20. juli 2015 arbejdede Yusman Dakhi i sin onkels rismark på øen Nias i det vestlige Indonesien. Pludselig hørte han et dybt ”TA-TA-TA-TA-TA” fra himlen. Lyden blev hurtigere og voldsommere, og med ét ”eksploderede” jorden foran ham som ved et bombenedslag. Yusman blev meget bange og troede, at det var Islamisk Stat, der angreb Nias fra luften. Efter rådslagning med familien gik de nogle stykker hen for at se på nedslagsstedet, der viste sig at være et to meter dybt hul.

En lille flække fra den store meteorit. Foto: Anders Peter Schultz, Statens Naturhistoriske Museum.

Hørte overlydsbragene

Kort efter begyndte de at grave, og op fra hullet løftede de en tung, sortsveden sten, som de vaskede fri for mudder og tog med hjem. Stenen vejede 5-6 kg og blev tiltrukket af en magnet. De gættede derfor på, at det måtte være en meteorit. Rygtet om meteoritten spredtes hurtigt, og folk strømmede til huset for at se den, deriblandt Bente Wolff fra Nationalmuseet i København. Bente Wolff var på feltarbejde på Nias, og hun havde også hørte overlydsbragene fra meteoren på vej ned gennem atmosfæren. Fotos af stenen og hullet blev derefter mailet til Henning Haack fra Statens Naturhistoriske Museum i København, som bekræftede, at det var en meteorit, sandsynligvis af typen almindelig kondrit.

Foto: Samarohi Dakhi, ejeren af meteoritten og den rismark, hvorpå meteoritten landede.

Partikler og støv fra det tidlige Solsystem

En fra graveholdet fandt en lille flække, der var blevet slået af meteoritten, da den ramte jorden. Flækken blev købt af Bente Wolff på vegne af Statens Naturhistoriske Museum til videre analyse. I dag ankom meteoritten så til Geologisk Museum, hvor den vil blive undersøgt og typebestemt. Der er formentlig tale om en almindelig kondrit. Almindelige kondritter består af løst sammenkittet partikler og støv fra det tidlige Solsystem. Det er det samme materiale, som Jorden og vi selv er lavet af. Da Jorden var ca. 50 millioner år om at blive bygget op, indeholder meteoritten materiale, der er 50 millioner år ældre end Jorden – eller mere præcist 4.567 millioner år gammelt.