21. maj 2014

"Lakridsbånd" til Niels Bohr Arkivet

TANKER TIL EFTERTIDEN

"Lakridsbånd", "Den naturlige nysgerrighed" og 163 andre grublende essays om Danmarks mest kendte atomfysiker overdrages nu til Niels Bohr Arkivet i København. Niels Bohrs 100 år gamle tanker og teorier om atommodellen revolutionerede verden, og den tradition, Bohr skabte, er fortsat aktuel og har stor betydning for os alle. De 165 essays, der er skrevet af danske gymnasieelever, bliver et vigtigt bidrag til videreførelsen af traditionen. På arkivet vil de indgå på lige fod med breve, manuskripter, film og lydoptagelser, bøger, artikler og billeder omhandlende Niels Bohr og hans samtid.

De 165 essays blev skrevet i forbindelse med 100-året for Bohrs atommodel i 2013, hvor Statens Naturhistoriske Museum arrangerede en landsdækkende essaykonkurrence for gymnasieelever.

Foto: Niels Bohr

- Niels Bohr Arkivets opgave er ikke alene at dokumentere Niels Bohrs tid men også den tradition, han skabte, og som stadig videreføres. I bred forstand inkluderer traditionen den almindelige opfattelse gennem tiderne af Niels Bohr og hans betydning. Med tiden vil samlingen af gymnasiast-essays derfor også udgøre en relevant, unik og vigtig kilde til historieforskning om traditionen efter Niels Bohr, siger Finn Aaserud, der er leder af Niels Bohr Arkivet

Virkelighedsbegreber og Kold Krig

Teksterne omhandler bl.a. emner som etik, videnskab og Den Kolde Krig, men de fleste handler om virkelighedsbegreber, sandhed og de fysiske paradokser, som Niels Bohr var ansvarlig for.

- Elevernes grublerier og ahaoplevelser stråler ud af teksterne. En del af eleverne sætter ligefrem ord på, hvorledes det at skrive et essay til konkurrencen har været med til at udvide – eller ændre – deres syn på Niels Bohr, videnskab, filosofi, erkendelse og sprog, siger Lars Green Dall fra Statens Naturhistoriske Museum, der stod for afviklingen af essaykonkurrencen.

Litteratur og naturvidenskab

De mange indsendte essays blev bedømt i efteråret 2013 ud fra fysikfaglige og litterære kriterier af et dommerpanel bestående af litteraturhistoriker Laura Søvsø Thomasen, partikelfysiker Troels C. Petersen og videnskabshistoriker Henry Nielsen.

Vinderen af essaykonkurrencen blev Anna Haargaard Olsen med essayet ”Lakridsbånd”.

Ny essaykonkurrence

Statens Naturhistoriske Museum afholder hvert år en essaykonkurrence, der forener naturvidenskab med litterær formidling.

Næste essaykonkurrence begynder nu og har titlen ”Forskerfiktioner”.

Litteraturhistorien er rig på værker, hvori naturvidenskabsmænd og -kvinder optræder i rollen som enten helt, skurk, medhjælper, modstander, sandhedsvidne, frelser, gud eller djævel! Særligt thrillere, gysere, science fiction-fortællinger og historiske romaner har tradition for sådanne ”forskerfiktioner”.

I årets essaykonkurrence sættes disse forskerfiktioner under lup.