9. april 2014

OPDATERET: Nu begynder meteoritjagten

Nedfaldsområde

Forskere fra Statens Naturhistoriske Museum og Niels Bohr Institutet har nu beregnet sig frem til det mulige nedfaldsområde for en eller flere meteoritter, der faldt på dansk grund søndag morgen den 30. marts 2014, hvor en kraftig ildkugle blev observeret over Danmark.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

OPDATERET onsdag den 9. april 2014

Jagten fortsætter ...

Modelfoto, Henning Haack, Statens Naturhistoriske Museum. Her er et eksempel på, hvordan en ny meteorit kunne se ud. Friskfaldne meteoritter er altid dækket af en tynd smelteskorpe, der oftest er matsort. Ofte vil dele af smelteskorpen være slået af i forbindelse med nedfaldet. Under smelteskorpen kan man se den del af meteoritten, der ikke nåede at blive varm under den meget kortvarige opbremsning i Jordens atmosfære. Det indre af meteoritten er oftest lys eller mørkgrå. Man vil ofte kunne se forskellige partikler inden i meteoritten (fra en millimeter til en centimeters størrelse). Meteoritter vil ofte, men ikke altid, tiltrækkes af en magnet. Klik for større.

Jagten på meteoritten har endnu ikke resulteret i fund, men der er stadig håb om at finde meteoritter.

Museet har de sidste par dage fået en række henvendelser fra folk, der bor i området og fra folk, der er taget til området for at søge efter meteoritter. Flere har også sendt billeder af meteorit-lignende sten til museet, men indtil videre har ingen af henvendelserne vist sig at være ægte meteoritter.

- Selvom det er lidt skuffende, at der endnu ikke er dukket meteoritter op, lever håbet bestemt endnu. Maribo-meteoritten, der faldt d. 17. januar 2009. blev først fundet seks uger senere, siger Henning Haack og uddyber:

- Det største problem lige nu er, at vi er langt inde i vækstsæsonen, og det derfor er muligt, at en nyfalden meteorit på Holstebro-egnen allerede nu er skjult af vegetationen.

Nedfald, der ligger synligt på tage, græsplæner, grusveje, golfbaner mv., vil dog kunne findes længe endnu, derfor opfordrer Henning Haack stadig alle, der færdes i området, til at se, om de kan finde en af de meteoritter, der sikkert ligger og venter på den heldige finder.

Flere øjenvidner har set en meget kraftig ildkugle over Danmark natten mellem lørdag d. 29/3 og søndag d. 30/3, 2014. Ildkuglen blev også fanget af flere kameraer, der netop holder øje med nattehimlen for at registrere eventuelle meteoritfald. Der er også et par personer, der har hørt overlydsbrag i forbindelse med ildkuglen. Specielt overlydsbragene er usædvanlige, og det gør denne ildkugle særlig interessant. De gange, hvor en ildkugle har resulteret i et meteoritfald, har der næsten altid været hørt overlydsbrag.

- Overlydsbragene er interessante, fordi de kan bruges til at indkredse, hvor en evt. meteorit kan være faldet, siger Henning Haack, lektor på Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet.

Muligt nedfaldsområde identificeret

Klik på kortet for større version

Videooptagelser og øjenvidner har nu gjort det muligt for at beregne den bane, ildkuglen fulgte op over Jylland. Forskerne har kunne følge banen fra ildkuglen først var synlig i ca. 90 kilometers højde og indtil den slukkede i ca. 30 kilometers højde lidt syd for Videbæk.

Herfra er eventuelle meteoritter fortsat nordover på en bane, der blev mere og mere lodret efterhånden, som de tabte fart.

Det mest sandsynlige nedfaldsområde ligger mellem Holstebro og Videbæk, som det kan ses på kortet. Indenfor det markerede område vil der være mulighed for at finde nedfaldne meteoritter. Det kan dog stadig ikke udelukkes, at der også kan findes meteoritter uden for det markerede område.

- Men vi anser det for mest sandsynligt, at de ligger inden for området, siger Henning Haack, der gerne vil bede alle, der har deres gang i området, om at se efter, om der ligger en usædvanlig sten på steder, hvor der ikke tidligere har ligget sten.

Områder uden vegetation og uden særlig mange almindelige sten er selvsagt særlig interessante at søge på. Haver, tage, golfbaner, fodboldbaner, parkeringspladser, hesteindhegninger m.m. er eksempler på områder, hvor man vil have en chance for at finde en nyfalden meteorit.

Øjenvidner omkring Holstebro søges

- Det vil stadig være muligt at indkredse nedfaldsområdet yderligere, hvis vi kan få flere observationer af ildkuglen fra området omkring Holstebro og Videbæk, siger Henning Haack og uddyber:

- Vores beregninger tyder på, at ildkuglen oprindeligt havde kurs direkte mod Holstebro. Hvis nogen har set den fra Holstebro, skulle de derfor ikke have set den fare hen over himlen, som andre øjenvidner har gjort, men derimod have set en ildkugle, der tilsyneladende stod stille på himlen og lyste kraftigere og kraftigere, fordi den rent faktisk kom nærmere og nærmere.

Henning Haack vil derfor meget gerne høre fra øjenvidner omkring Holstebro, som kan fortælle, om ildkuglen rent faktisk stod stille på himlen eller bevægede sig i en eller anden retning.

Hvis du så eller hørte ildkuglen, kan du hjælpe forskerne ved at indtaste din observation på www.ildkugle.dk.

Du kan også kontakte Henning Haack på mail hh@snm.ku.dk eller telefon 24 80 46 29.

Det er også muligt, at ildkuglen er fanget på overvågningskameraer i området. Hvis det er tilfældet, vil forskerne også meget gerne høre fra jer.

Hvis du finder en meteorit

Hvis du mener, du har fundet en meteorit, må du meget gerne tage et billede af den og sende billedet til Henning Haack på hh@snm.ku.dk. Husk at skrive et telefonnummer i mailen, så han kan kontakte dig.

Nedenfor ses en videooptagelse af ildkuglens færd over nattehimlen.

Sidste gang, der blev fundet en meteorit i Danmark, var nær Maribo i 2009. Dette fund blev netop gjort på baggrund af beretninger om overlydsbrag.