10. december 2013

Misty kommer til Danmark

Årets julegave

Køberen af den gigantiske dinosaur ”Misty” blev holdt hemmelig, da kæmpen blev solgt på en auktion i London for to uger siden. Nu afslører Statens Naturhistoriske Museum, at det er museet, der takket være en donation fra Det Obelske Familiefond har fået årets julegave. Misty kan måle sig med de længste HT-busser – dem med harmonikafolder på midten. Den 17 meter lange dinosaur tilhører slægten Diplodocus, en fredsommelig, planteædende kæmpe, der levede for ca. 150 mio. år siden i det vestlige Nordamerika.

Foto af langhals dino

Foto: Summers Place Auctions

Der findes kun ganske få tilsvarende ægte og næsten komplette skeletter af Diplodocus udstillet på museer rundt om i verden.

- Museet har gjort et kup. Sammen med museets enestående samling af havets kæmper – hvalerne – bliver Misty et ikon i Statens Naturhistoriske Museums kommende udstillinger ved Botanisk Have. Men hvordan og hvornår afhænger af, om finansieringen af det planlagte nye naturhistoriske museum falder på plads, siger rektor Ralf Hemmingsen fra Københavns Universitet, som Statens Naturhistoriske Museum hører under.

En vi fascineres af

Foto af langhals dino

Foto: Anders Drud, Statens Naturhistoriske Museum

Prisen for kæmpen er 4,3 mio. kr., og det er takket været en rundhåndet donation fra Det Obelske Familiefond, at museet har kunnet erhverve sig dette unikke fossil.

- Jeg mener, det er helt oplagt og rigtigt, at Danmarks nationale naturhistoriske museum ejer en dinosaur. Så da vi pludselig fik mulighed for at give Statens Naturhistoriske Museum denne lidt for tidlige julegave, sprang vi til med det samme, siger Christen Obel, formand for Det Obelske Familiefond og tilføjer:

- Misty er en ikonisk genstand, en vi fascineres af, og den vil med sikkerhed skabe værdi for museet i mange generationer fremover.

Børn fandt Misty

Foto af udgravning

Foto: Statens Naturhistoriske Museum

Statens Naturhistoriske Museums nye store dinosaur-skelet blev fundet ved lidt af et tilfælde i 2009.

Den tyske palæontolog Raimond Albersdörfer var på det tidspunkt i gang med en række udgravningen tæt ved byen Ten Sleep i staten Wyoming i USA. Hans to sønner var også til stede, og de drømte også om at finde noget interessant. Raimond sendte derfor børnene hen til et sted, hvor han mente, de kunne have det sjovt og samtidig ikke gøre skade på den vigtige udgravning, han selv var midt i.

Om aftenen, da drengene fortalte, at de havde fundet en knogle, der var så stor, at de ikke kunne bære den, blev det imidlertid klart for Raimond, at det var børnene, der havde gjort det største fund.

Rikke Sanderhoff Mørch
Kommunikationschef