2. november 2012

Naturen i byen - 54 vinderfotos fra asfaltjunglen

fotoudstilling

44 skoleklasser fra København og Frederiksberg har deltaget i Statens Naturhistoriske Museums fotokonkurrence, Naturen i Byen. Dommerpanelet har været meget begejstrede for de mange flotte bidrag, og nu udstilles de 54 vinderbilleder i Maskinhallen i Botanisk Have. Udstillingen åbnes i dag den 2. november kl. 13 af Københavns overborgmester, Frank Jensen.

Finalist: Plante gemmer sig i kloak. Lokalitet:
København Nordvest. Fotograf: Celina Sofia
Zea Larsen, 7. klasse, Lygten Skole.
Klik på fotoet for at se det i stort format.

Overraskende mange slags dyr og planter bor eller kommer på besøg i storbyer. Med Naturen i Byen har Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, sat spot på storbyens biologiske rigdom og inspireret skoleelever fra 4.-10. klasse i København og på Frederiksberg til at gå på opdagelse i deres nærmiljø og blive klogere på den mangfoldige natur, der findes i byrummet.

- I folkeskolen lægger vi grunden til de nye generationer, som med deres viden, engagement og syn på verdenen skal skabe fremtidens Danmark. Derfor synes jeg, at en fotokonkurrence som denne er et fantastisk initiativ. Her får skoleeleverne, og selvfølgelig også alle os andre, pludselig øje for al den natur, vi normalt ikke forbinder med livet i byen, og dermed kan vi ikke undgå at tænke lidt dybere over, hvordan det egentlig er, vi lever og bor, siger overborgmester Frank Jensen.

Imponerede dommere

Finalist: Bydue på skraldespand.
Lokalitet: Christianshavn. Fotografer:
Anton Scheel Basse, Victoria Juel Hansen,
Sandra Reich, Sebastian Willemont og
Emilie Sofie Wamberg, 9. klasse,
Skottegårdsskolen.
Klik på fotoet for at se det i stort format.

Dommerpanelet for Naturen i Byen har bestået af Peter Skødt Knudsen, biolog og TV-vært på DR’s NØRD, Agnete Schlichtkrull, professionel fotograf samt Mogens Trolle, zoolog og naturfotograf på Statens Naturhistoriske Museum. Dommerpanelet har i deres bedømmelse af vinderbillederne lagt vægt på, at billederne fortæller en god historie, og at eleverne har været kreative i deres fotografering.

– Det har været fantastisk at gå på opdagelse i de mange kreative og tankevækkende billeder. Vi har været meget imponerede over, hvordan eleverne har fortolket de forskellige kategorier i konkurrencen. Det er lykkedes eleverne at finde nye og overraskende vinkler på byens natur, og der har været mange spændende og interessante detaljer i de indsendte fotos, siger Mogens Trolle fra Statens Naturhistoriske Museum.

Fotografering med liv og sjæl

Skoleeleverne i konkurrencen er gået helt tæt på dyr/planter og har f.eks. fotograferet direkte ind i det åbne næb på en svane og været nede ved jorden for at se verdenen fra en snegls perspektiv.

Finalist: Den stejlende snegl. Lokalitet:
Grøndals Parkvej ved Flintholmen Station
Fotograf: Emma Bjørneboe, 6. klasse,
Vanløse Privatskole.
Klik på fotoet for at se det i stort format.

De yngste elever har blandt andet dystet i kategorierne "Byens småkryb" og "Vand", mens de ældste elever har fået udfordringer såsom "Naturens poesi", hvor hvert billede har skullet udstyres med et digt og "Creative visions", hvor det har været tilladt at billedmanipulere.

- Det er tydeligt, at eleverne er gået til opgaven med liv og sjæl, og de har gjort alt for at fange det helt rigtige motiv. Interessen for Naturen i Byen har været så stor, at fotokonkurrencen vil vende tilbage i 2013, siger Morten Meldgaard, direktør på Statens Naturhistoriske Museum.

Foruden de 54 vinderbilleder vil man på udstillingen også kunne se en lang række af de øvrige billeder, der blev indsendt til konkurrencen.