7. september 2009

122 forslag til Statens Naturhistoriske Museum

Interessen for at deltage i idekonkurrencen om Statens Naturhistoriske Museum har været overvældende. I alt 122 forslag blev afleveret inden fristen udløb.

Postbude og kurerfirmaer fik travlt, da de skulle levere de mange forslag til Statens Naturhistoriske Museum. Store plancher og skrevne forslag fra både danske og internationale arkitekter, kunstnere, designere og studerende er blevet afleveret i en lind strøm til Statens Naturhistoriske Museum.

"Det er overvældende at se de mange kreative og meget spændende forslag, der er kommet ind. Jeg synes, det tegner rigtig godt for fremtiden og vores planer om at få realiseret et nyt naturhistorisk museum omkring Botanisk Have," siger museumsdirektør Morten Meldgaard.

Han finder det positivt, at konkurrencen er kommet så bredt ud, og at den også har fået international opmærksomhed.

Idekonkurrencen har en samlet præmiesum på 950.000 kr.

Formålet var at indhente bud på, hvordan man bedst bygger et nyt museum omkring Botanisk Have, kreative ideer til hvordan museet kan tage sig ud samt, hvordan man bedst sammensætter udstillinger og samlinger på nye og tidssvarende måder.

Nu skal de indsendte forslag bedømmes. Vinderprojekterne bliver offentliggjort den 5. november 2009. Vinderforslagene vil blive udstillet på Geologisk Museum, der er en del af Statens Naturhistoriske Museum. Her kan alle interesserede lade sig inspirere og  følge med i tilblivelsen af det nye museum.

Bag udskrivelsen af idekonkurrencen står Københavns Universitet, Universitets og Bygningsstyrelsen og Statens Naturhistoriske Museum.

Læs mere om konkurrencen på https://www.nytnaturhistorisk.dk/ - hvor alle planerne for det nye museum bliver foldet ud.

For yderligere information kontakt:
Museumsdirektør Morten Meldgaard på tlf. +45 2875 1036 eller sekretariatsleder Rikke Sanderhoff Mørch tlf. + 45 3050 6621