14. november 2017

Førende evolutionsforsker hædres som æresdoktor

TILDELING

Professor Gonzalo Giribet, zoolog og evolutionsforsker ved Harvard University, modtager den 17. november æresdoktorgraden fra Københavns Universitet efter indstilling fra Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet.

Gonzalo Giribet er ekspert inden for en lang række af dyregrupper, herunder bløddyr og spindlere. Han var desuden blandt de første, som anvendte analyse af DNA-sekvenser til at forstå dyrerigets slægtsskab og evolution, og han stod i mange år i spidsen for den internationale forskningsgruppe AToL (Assembling the Tree of Life), som også inkluderede adskillige danskere fra Københavns Universitet. Forskningsgruppens mål var at forstå og beskrive, hvordan dyrelivet har udviklet sig fra encellet organisme til den mangfoldighed, som vi ser i dag.

Dybe rødder i Statens Naturhistoriske Museum

Gonzalo Giribets samarbejde med forskere fra Statens Naturhistoriske Museum og Biologisk Institut strækker sig mere end tyve år tilbage, hvor han som ung forsker besøgte Zoologisk Museum for at se samlingerne og diskutere dyrerigets evolution. Fra dette tidspunkt knyttedes der tætte samarbejdsbånd, som resulterede i adskillige videnskabelige publikationer, blandt andet i det prestigefyldte tidsskrift Nature.

Samarbejdet blev også startskuddet for en række workshops, hvor AToL-gruppen samarbejdede i felten og indsamlede sjældne, mikroskopiske dyregrupper. Dette arbejde bragte blandt andet AToL-gruppen til Københavns Universitets Arktisk Station på Disko i Grønland, og til den gamle Marinbiologiske Station i Roscoff i Frankrig. AToL-gruppen ville, med Gonzalo Giribet i spidsen, finde og undersøge de dyregrupper, som andre ikke havde tålmodigheden eller ekspertisen til at finde.

Gonzalo Giribet har en ph.d-grad i zoologi fra universitetet i Barcelona. Han har sidenhen arbejdet ved American Museum of Natural History i New York og er i dag professor ved Harvard University. Han har over 300 videnskabelige publikationer bag sig, har været præsident for International Society of Invertebrate Morphology og The Willi Hennig Society, er redaktør for fem videnskabelige tidsskrifter og har modtaget en lang række priser for sin forskning og undervisning.

Forelæsning

Gonzalo Giribet bliver tildelt æresdoktorgraden ved KU's årsfest den 17. november 2017. Mandagen efter holder han en æresdoktorforelæsning med titlen "CHALLENGES AND PROGRESS IN UNDERSTANDING THE ANIMAL TREE OF LIFE THROUGH THE PRISM OF PHYLOGENOMICS". Det sker i auditoriet på Geologisk Museum, mandag den 20. november kl. 15:15.