9. september 2016

36 kvinder fortæller om videnskab

Portrætudstilling

Fra den 2. – 30. september 2016 sættes der fokus på kvindelige naturvidenskabelige forskere. Det sker når SCIENCE Fakultetsbibliotek, Københavns Universitet i samarbejde med Institut Francaise åbner dørene for udstillingen Infinités Plurielles. Blandt de portrætterede rollemodeller er også danske Janne Blichert-Toft, som har et helt særligt forhold til Geologisk Museum.

Den franske fotograf Marie-Hélène Le Ny har med 36 personlige portrætter sat fokus på franske videnskabskvinder og deres forskning. Hvert portræt ledsages af en kort tekst, hvor forskerne fortæller om deres passion for videnskab. Ved at vise rollemodeller gennem disse kvinders historier har udstillingen til hensigt at opmuntre flere kvinder til at forfølge en forskerkarriere, sætte fokus på en bedre kønsbalance i forskningsverdenen, samt stimulere debatten om dette vigtige emne.

Janne Blichert-Tofts interesse for videnskaben blev vakt, da hun som barn besøgte Geologisk Museum i København med sin mor. Janne gennemførte sidenhen sin ph.d.-afhandling på museet under professor Minik Rosing og er i dag en international anerkendt geokemiker. Fotograf: Marie-Hélène Le Ny.

Blandt de portrætterede forskere er danske Janne Blichert-Toft, i dag forskningsdirektør ved The French National Center for Scientific Research og eliteuddannelsen École normale supérieure i Lyon. Portrættet af Janne Blichert-Toft kan opleves hele to steder, idet det også udstilles på Geologisk Museum. Når Geologisk Museum er valgt, er det fordi, stedet har en helt særlig plads i Janne Blichert-Tofts historie:

”Jeg er vokset op i København, hvor min mor tit tog mig med på Geologisk Museum. Jeg beundrede dette smukke, gamle museum og især dets mineral- og fossilsamlinger. Jeg læste også mange bøger om naturen, og efter at have fuldført det geologiske studium på Københavns Universitet blev jeg specielt interesseret i geokemi, og jeg blev isotopkemiker”.

Portrættet af Janne Blichert-Toft kan ses på Geologisk Museum frem til 30. september 2016. Den samlede udstilling Infinités Plurielles kan oplevelses på Science Fakultetsbibliotek, Dyrlægevej 10, 1870 Frederiksberg C.