8. februar 2016

Ejby-meteoritten kan ses i dag kl. 16 til 18 på Geologisk Museum

ÅBENT HUS

Geologisk Museum holder ekstraordinært åbent i dag fra kl. 16 til 18, hvor gæsterne kan opleve Ejby-meteoritten. Det vil kun være muligt at se meteoritten i dag (mandag den 8. februar 2016), da den hurtigst muligt skal sendes til yderligere undersøgelser i Italien.

Ejby-meteoritten. Foto: Anders Peter Schultz, Statens Naturhistoriske Museum

Ejby-meteoritten blev fundet mindre end 24 timer efter, at den drattet ned. Det betyder, at den kosmiske stråling, den har fået, stadig er bevaret, hvorfor den hurtigst muligt skal sendes til undersøgelser i Italien. Statens Naturhistoriske Museum, som Geologisk Museum hører under, vil dog rigtig gerne give sine gæster mulighed for at få et ”sneak peek” af stjerneskuddet, før det sendes til Italien.

Derfor holder museet ekstraordinært åbent i dag (mandag den 8. februar 2016) fra kl. 16 til 18.

Fri entré

Der vil være fri entré på Geologisk Museum i forbindelse med fremvisningen af Ejby-meteoritten.

Lektor Henning Haack med Ejby-meteoritten. Foto: Anders Peter Schultz, Statens Naturhistoriske Museum

Flere meteoritter

Der kan sagtens ligge flere dele af meteoritten i det område, hvor den blev fundet. Derfor opfordrer museet til, at alle i området omkring Ejby tjekker en ekstra gang, om der ikke skulle ligge en meteorit på deres grund.

- Vi er faktisk helt sikre på, at de stykker, vi har fået indleveret, ikke er hele stenen. Så det er helt oplagt, især for dem, der bor i Ejby-området, at de kigger sig ekstra godt for, om ikke der skulle ligge lidt mere derude, siger lektor Henning Haack fra Statens Naturhistoriske Museum.

Udstilles igen

Ejby-meteoritten vil blive udstillet igen på Geologisk Museum, når den kommer tilbage fra undersøgelserne i Italien.

Tid:
Mandag den 8. februar 2016 kl. 16 til 18.

Sted:
Geologisk Museum