11. september 2015

Ny svampeart opdaget ved Kolding

SKJULT I SKOVBUNDEN

Den er grøngul og kan blive mere end 10 cm høj, hvilket gør opdagelsen ekstra interessant, for det er bestemt ikke hver dag, forskerne finder nye svampe, der er så store og iøjnefaldende. Den nye svampeart er fundet ved Marielundskoven ved Kolding og har meget passende fået navnet Cortinarius koldingensis. Opdagelsen er netop blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Mycological Progress.

Selvom den nye svamp har været ”kendt” i ti år, måtte forskerne vente til 2013, før tilstrækkeligt nyt materiale dukkede op, som nu efter grundige undersøgelser har gjort, at svampen officielt er blevet stemplet som en helt ny art.

Cortinarius koldingensis. Foto: Tobias Guldberg Frøslev

- Cortinarius koldingensis er en stor, grøngul hatsvamp, som tilhører knoldslørhattene. Knoldslørhattene er en af de første grupper af svampe, der er undersøgt i dybden med DNA-analyser, men trods omfattende indsamling og DNA-analyser af knoldslørhattene er Cortinarius koldingensis til dato udelukkende kendt fra Marielundskoven ved Kolding. Vi antager derfor, at arten er meget sjælden på europæisk plan, siger Tobias Guldberg Frøslev.

Paradis for svampenørder

Slørhattene er den artsrigeste slægt af paddehatte med flere tusinde arter. Knoldslørhattene er en underslægt bestående af store, farvestrålende svampe, hvoraf mange er sjældne, og som har høj indikatorværdi for en naturtype, der indeholder mange sjældne svampe. Det er derfor ikke helt tilfældigt, at den nye ”koldingenser” er fundet i Marielundskoven ved Kolding. Stedet er nemlig lidt af et paradis for svampe og svampenørder.

- Marielundskoven ligger på en tung og leret jordbund og er kendt for mange andre spændende og sjældne svampearter, bl.a. Satans Rørhat, Djævle-Rørhat, Kartoffeltrøffel samt flere arter af Koralsvamp, og der er sikkert flere svampearter derude, som vi endnu ikke kender, siger Tobias Guldberg Frøslev

Cortinarius koldingensis er nu også registreret på Danmarks Svampeatlas www.svampeatlas.dk, som både anvendes af forskere og frivillige svampeinteresserede til at kortlægge Danmarks svampe.

Danmarks Svampeatlas har været utrolig frugtbart, og i projektperioden er mere end en halv million svampefund af mere end 3000 arter blevet indtastet i projektdatabasen – herunder mindst 300 arter, der ikke tidligere er set i Danmark. Projektet startede i 2009 og afsluttedes officielt i 2014, men hjemmesiden er stadig åben for indlægning af fund, og takket være en bevilling fra Aage V. Jensens Naturfond, arbejdes der nu på et nyt og forbedret www.svampeatlas.dk.

Tobias Guldberg Frøslev
Postdoc