20. marts 2015

Ny direktør for Statens Naturhistoriske Museum

ledelse

Professor Peter C. Kjærgaard bliver ny direktør på Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet. Han kommer fra en stilling som professor i evolutionstudier og leder af Center for Biokulturel Historie ved Aarhus Universitet. Han har tidligere arbejdet på blandt andet University of Cambridge og Harvard University.

Peter C. Kjærgaard. Foto: Nikolaj Lund

Peter C. Kjærgaard tiltræder officielt den 1. juni 2015.

- Jeg er meget glad for at byde Peter C. Kjærgaard velkommen som ny direktør for Statens Naturhistoriske Museums 400 medarbejdere. Museet går en spændende tid i møde med bl.a. etableringen af det nye museum ved Botanisk Have, og jeg er sikker på, at vi har fundet den helt rigtige person til at stå i spidsen for det store projekt, siger John Renner Hansen, dekan for Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Peter C. Kjærgaard har i hele sin karriere arbejdet aktivt for udbredelsen af naturhistorisk viden til den danske offentlighed med blandt andet den permanente evolutionsudstilling på Zoologisk Museum, der er en del af Statens Naturhistoriske Museum og den centrale udstilling ”Mød familien” om menneskets udvikling på det nye Moesgaard Museum.  Han er en internatonal anerkendt ekspert i evolutionshistorie og menneskets udvikling, og er kendt i offentligheden som en levende og aktiv formidler. Peter C. Kjærgaard kommer til Statens Naturhistoriske Museum med stor faglighed, engagement og begejstring.

- Statens Naturhistoriske Museum er allerede et fantastisk sted. Med de nye rammer for det store, samlede museum ved Botanisk Have i centrum af København har vi en enestående mulighed for at skabe alt det et nationalt, naturhistorisk museum bør være, udtaler Peter C. Kjærgaard og uddyber:

- Vi kan nu realisere drømmen om et helt museum, et komplet museum, hvor den ypperste forskning, formidling, undervisning og samling går op i en højere enhed. Vi har mange udfordringer foran os, men også de bedste betingelser. Jeg glæder mig til at løfte den store, fælles opgave med alle museets dygtige medarbejdere. De er vores største aktiv. Og så ser jeg frem til samarbejdet med alle museets naboer, partnere og den danske fondsverden.

Peter C. Kjærgaard. Foto: Nikolaj Lund / Folkeuniversitetet i Aarhus

Naturvidenskabelig dannelse
Statens Naturhistoriske Museum er centrum for førende international naturhistorisk forskning med flere grundforskningscentre og en lang række forskningsaktiviteter knyttet til de naturhistoriske samlinger med mere end 14 millioner genstande. Det er også en aktiv formidlings- og undervisningsinstitution, der bringer viden om naturen til den danske offentlighed fra universets skabelse til alt liv på jorden gennem bl.a. Botanisk Have og udstillinger på Zoologisk Museum og Geologisk Museum.

- Jeg ser det som en central opgave for museet og Københavns Universitet at indgå som en stærk aktør i samspil med det omgivende samfund. Vi har nogle klare forskningsmæssige opgaver og forpligtelser, som museet kan og bør være med til at løfte. Men vi har også et større og vigtigt ansvar for at løfte den naturvidenskabelige dannelse i Danmark. Her kan vi med det nye museum gøre endnu mere for at give alle landets skole- og gymnasieelever adgang til naturhistorisk viden og samtidig give dem redskaber til at forstå og håndtere den. Vi har også et fantastisk potentiale for at involvere befolkningen aktivt i vidensindsamling, siger Peter C. Kjærgaard og fortsætter:

- Statens Naturhistoriske Museum er hele landets museum og dermed alle danskeres museum. Men det er også større end det. På verdensplan har vi i alle vores naturhistoriske samlinger en enestående ressource. Vi vil gå aktivt ind i at ændre måden vi ser og bruger naturhistoriske museer på i globalt perspektiv. Det skal være et internationalt aktiv til forståelsen for og løsningen af nogle af de helt store udfordringer, vi står overfor i forhold til klimaforandringer og tab af biodiversitet.

- Jeg har i hele min aktive forskningskarriere arbejdet tværvidenskabeligt og har integreret forskning, formidling og undervisning. Det har altid vist sig at være en berigelse og har lært mig, at det løfter alle tre områder, når man gør det ordentligt. Sammen med de store samlinger og det nye naturhistoriske museum har vi muligheden for at gøre det på den største nationale skala. Jeg kunne ikke forestille mig nogen mere spændende udfordring.

Peter C. Kjærgaard
Mobil: 42660084