18. december 2015

Forskertalent fra Statens Naturhistoriske Museum modtager Sapere Aude-bevilling

ANERKENDELSE

Postdoc, ph.d. Kristine Bohmann fra EvoGenomics ved Statens Naturhistoriske Museum har modtaget den prestigefyldte Sapere Aude-bevilling på godt en halv million kroner fra Det Frie Forskningsråd.

Kristine Bohmann forsker i DNA-sporing af flagermus’ føde og tarmflora for at undersøge, fx hvad klimaændringer betyder for enkelte insektarters tilpasning, økosystemer og biodiversitet.

”At modtage Det Frie Forskningsråds Sapere Aude DFF-Forskertalent er først og fremmest en kæmpe ære og anerkendelse. Derudover giver bevillingen mig mulighed for at forlænge mit postdoc-stipendium med et halvt år, få nye kompetencer gennem besøg på Knight-laboratoriet på University of California i San Diego og på University of Colorado Boulder og at tilføje en spændende vinkel på mit postdoc-projekt, nemlig at undersøge tarmfloraens betydning for dyrs tilpasning til nye forhold,” siger Kristine Bohmann.

Målet med Sapere Aude-programmets talentmidler er at styrke vækstlaget i dansk forskning og give de mest talentfulde forskere de bedste betingelser for at gennemføre forskning på højt, internationalt niveau.

Forskningsprojektets titel: Sapere Aude: Tracing bat microbiomes through seasons and years to explore the gut’s role in adaptation.

Kristine Bohmann
EvoGenomics