19. januar 2015

Analyser af arvemassen fra bronzealderens Europæere

bevilling

Postdoc Morten E. Allentoft fra Center for GeoGenetik på Statens Naturhistoriske Museum har modtaget en bevilling på 3,9 mio. kr. fra VILLUM FONDEN til et forskningsprojekt, der skal gøre os klogere på Europas forhistoriske genetiske landskab. Bevillingen er en del af fondens Young Investigator Programme.

Morten E. Allentoft. Foto: Uffe Wilken.

Bronzealderen (ca. 5.000-2.500 år f.v.t) var en af de mest begivenhedsrige tidsperioder i vores forhistorie og lagde i vid udstrækning fundamentet for det Europa, som vi kender dag.

Forhistorisk genetisk landskab

Ved at benytte Next Generation DNA-sekventering skal projektet kortlægge arvemassen fra mindst 30 bronzealder-skeletter og dermed give det første sammenhængende billede af det forhistoriske genetiske landskab i Europa.

Legatet finansierer DNA-sekventering samt aflønning af ansøger og en laborant i hhv. tre og et år.

Young Investigator Programme

I alt har 21 yngre forskere fra fem danske universiteter modtaget tilsammen 100 mio. kr. fra VILLUM FONDENs Young Investigator Programme.

Det er fjerde gang, at VILLUM FONDEN uddeler en række store beløb til yngre lektorer og postdoc’er på landets universiteter.

De yngre forskere modtager den formelle hæder ved VILLUM FONDEN’s årlige uddeling af Villum Kann Rasmussens Årslegat til Teknisk og Naturvidenskabelig forskning den 23. januar 2015.