5. maj 2014

Eske Willerslev optaget i fornemt selskab

Det amerikanske National Academy of Sciences indvalgte på deres 151. årlige møde i april Lundbeckfond-professor Eske Willerslev som medlem af akademiet. Dermed kommer Willerslev i selskab med Nobelpristagere og andre naturvidenskabsfolk i den absolutte verdenselite.

National Academy of Sciences blev grundlagt i 1863 af præsident Abraham Lincoln og er et privat, non-profit akademi af eminente forskere. Akademiet fungerer også som rådgiver for den amerikanske stat og præsident, og der er omkring 500 Nobel-pristagere blandt akademiets 2.200 amerikanske og 400 udenlandske medlemmer. Eske Willerslev siger:

- Det kom som en stor overraskelse, og jeg er både stolt og beæret. Det vil have stor betydning for både min egen forskerkarriere, men også for den forskning, vi udfører på Center for GeoGenetik, Statens Naturhistoriske Museum og Københavns Universitet.

Yngste dansker

Eske Willerslev er ikke den første dansker, der bliver medlem af akademiet – men den yngste og én af fire nulevende. I alt otte andre danskere – heraf fem fra Københavns Universitet – har tidligere modtaget denne æresbevisning, som er noget af det mest prestigefyldte, en forsker kan blive hædret med.

Det er Eske Willerslevs amerikanske kolleger, der har inviteret ham som nyt medlem som en anerkendelse af Willerslev betydelige bidrag til naturvidenskaben.