17. december 2014

Årets julegave: 550 mio. kr. fra private fonde sikrer nyt naturhistorisk museum

NYT MUSEUM

Med generøse donationer fra VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Det Obelske Familiefond og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond kan Københavns Universitet nu bygge det nye Statens Naturhistoriske Museum. De fire fonde støtter tilsammen projektet med 550 mio. kr. Byggeriet vil i alt koste 950 mio. kr.

Også de, der blot cykler eller kører forbi museet, vil få en lille gratis museumsoplevelse med på vejen. Øverst oppe under glastaget svæver et kolosalt skelet af en hval, der kan ses på lang afstand både dag og nat.

Danmarks nye naturhistoriske nationalmuseum skal ligge ved Botanisk Have i hjertet af København og samle Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Museum til et museum i international topklasse. Her bliver det fra år 2020 muligt at studere både kæmpe hvalskeletter, eksotiske planter, sjældne meteoritter og hilse på museets nyligt indflyttede beboer, dinosauren Misty. Det er Lundgaard & Tranberg Arkitekter og arkitekt Claus Pryds, der har tegnet museet.

- Med de generøse fondsgaver kan Københavns Universitet på enestående vis styrke både formidling, forskning og undervisning i naturvidenskab. Vi tog beslutningen om at samle vores tre naturhistoriske museer tilbage i 2004. Det er derfor resultatet af ti års målrettet indsats, vi nu fejrer, og jeg er meget taknemmelig for den store opbakning, der hele vejen igennem har været til projektet, siger rektor Ralf Hemmingsen.

Én dino, 50 hvalarter og et utal af andre dyrebare skatte

Når det nye museum efter planen slår dørene op i år 2020, vil det rumme en af verdens 10 største naturhistoriske samlinger. De mere end 14 millioner genstande spænder vidt. Man kan fx møde Danmarks ensomste edderkop – fundet i ét eksemplar i Danmark og aldrig før eller siden set noget sted i verden – besøge verdens største og mest komplette samling af hvalskeletter og blive klogere på Solsystemets ældgamle meteoritter. Botanisk Have bliver også en vigtig brik i den fremtidige museumsoplevelse.

Det nye naturhistoriske museum er nænsomt flettet ind i den botaniske have. De historiske bygninger bevares og bindes sammen af lette glasbygninger og væksthuse, der forener nyt og gammelt på elegant vis.

- Det tætte samspil med Botanisk Have er noget af det, der gør det nye museum helt enestående. Det er kun ganske få steder i verden, man kan gå på opdagelse i hele naturriget på et og samme museum. At vi nu endelig lykkes med at skabe så enestående og betydningsfuld en oplevelse midt i København, det er helt fantastisk, siger museumsdirektør Morten Meldgaard.

Statens Naturhistoriske Museum huser allerede i dag fire stærke og internationalt anerkendte grundforskningscentre og er daglig arbejdsplads for en række af universitetets naturvidenskabelige topforskere. Museets skoletjeneste er en af landets stærkeste, og når et nyt museum slår dørene, op vil 55.000 elever årligt benytte sig af de nye faciliteter, og museets besøgstal vil tredobles til over 400.000 gæster om året.

Snit igennem det nye museum. Under jordens overflade udfolder museets udstillinger sig.

- Det nye museum vil styrke muligheden for fortsat at være med helt i front i den naturvidenskabelige forskning. Det styrker også den vigtige fødekæde til de naturvidenskabelige uddannelser. I dag forandrer naturen og dermed også menneskets levevilkår sig med utrolig hast. Derfor skal vi være med, hvor det sker, bidrage til forståelsen af naturen og videregive vigtig ny viden til nuværende og kommende generationer, siger museumsdirektør Morten Meldgaard.

De 950 mio. kr. er sammensat af:

• 250 mio. kr. fra VILLUM FONDEN
  • 100 mio. kr. fra Det Obelske Familiefond
  • 100 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden
  • 100 mio. kr. fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
  • 300 mio. kr. fra Københavns Universitet
  • 100 mio. kr. fra Staten via aktstykke 148

Pressemøde

Der afholdes pressemøde om realiseringen af det nye naturhistoriske museum onsdag den 17. december kl. 15:00.

Sted: Geologisk Museum (auditoriet), Øster Voldgade 5-7, 1350 København K

Chefkonsulent