14. august 2013

Hvor findes det mest interessante bytræ?

Skolekonkurrence

Hvilke byer eller kvarterer har de mest interessante træer i Danmark? Hvilket træ er smukkest, størst eller har den mest overraskende historie? Igen i år afholder Statens Naturhistoriske Museum en skolekonkurrence for 4.-9. klassetrin. Under overskriften ”Naturen i byen” opfordrer museet elever over hele landet til at deltage og lave beskrivelser af det mest interessante træ, der findes i deres lokalområde. Målet med konkurrencen er at få undervisningen flyttet udendørs, så eleverne kan blive klogere på byens natur.

Foto: Colorbox

Fra torsdag d. 15. august og frem til d. 1. oktober kan skoleklasser fra 4. – 9. deltage i en landsdækkende konkurrence, hvor eleverne har mulighed for at beskrive, observere, måle, udregne, formulere, tegne og illustrere et unikt bytræ i skolens lokalområde. Det kan være den gamle, vindblæste eg på byens torv, det nyplantede birketræ i skolegården eller det pyntede suttetræ i parken. Alle slags træer kan bruges.

- I sidste års konkurrence var det kun skoleklasser fra København og Frederiksberg kommuner, der kunne deltage. Men i år har vi slået dørene op for alle landets skoleklasser fra 4.-9., siger Kristian Mandrup Pedersen, der er projektleder for ”Naturen i byen”.

Et tværfagligt kig på naturen

Foto: Lisa Risager (CC)

- Målet med konkurrencen er at give eleverne en unik mulighed for at arbejde fagligt med naturen i skolens nærmiljø. Klasserne kan inddrage alle de fag, de har lyst til, for eksempel dansk, matematik, natur/teknik, billedkunst, biologi og historie.

Når eleverne er færdige, skal deres arbejde samles og udformes som en samlet beskrivelse og nominering af klassens foretrukne træ.

De 10 heldige vindere af konkurrencen får hver 2.000 kr. i præmie til klassekassen. De bedste nomineringer bliver endvidere samlet og udgivet som hæfte af Statens Naturhistoriske Museum, og klassen får naturligvis et eksemplar.

Sådan deltager man

Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig konkurrencen. Klassen skal blot indsende sit materiale senest den 1. oktober kl. 12.00.

Foto: Klaus Rydahl Pedersen

- Fremgangsmåden er ganske enkelt den, at klassen finder det bytræ den vil arbejde med. Derefter beskriver og undersøger eleverne træet indenfor mindst to fag – men helst flere. Og til sidst samles klassens resultater på en måde, så det formidler, hvad eleverne har arbejdet med, forklarer Kristian Mandrup Pedersen. Opgaveløsningerne skal derefter sendes til Statens Naturhistoriske Museum på mailadressen naturenibyen@snm.ku.dk

På ”Naturen i byen’s” hjemmeside kan klasserne finde inspiration til projektet og læse mere præcist om reglerne for at deltage.

Kristian Mandrup Pedersen, projektleder af ”Naturen i byen”, mobil 39 35 66 29, mailadresse: kmandrup@snm.ku.dk

Christina Vandborg, PR-koordinator, direkte: 35 32 44 58, mobil: 23 71 26 39, mailadresse: christina.vandborg@snm.ku.dk